نوشته شده توسط : nahal

با چند مرحله به راحتی گل ها را خشک کنید
با این مراحل تمامی گل هایی را که دوست دارید خشک کرده و برای تزئیین منزل تان از انها استفاده کنید.

دیگر گل‌ها را دور نریزید. با استفاده از یک روش ساده، غنچه گل‌های رنگی را به یادگار نگه دارید.

برای آشنایی با این هنر
1 -  ابتدا گل‌ها و گیاهانی را انتخاب کنید که دارای ساقه‌های سفت و بی‌آب یا بی‌گوشت باشند. 

2 - گل‌های مناسب را انتخاب کنید. ما گل‌های رز، صدتومانی، بومادران، هورتانسیا و سنبل را پیشنهاد می‌کنیم. 

3 - حتما گل‌ها را قبل از آن که کاملا باز شوند، به صورت غنچه انتخاب کنید.

4 - برگ‌ها را کنده، گل‌ها را با پیچیدن یک بند پارچه‌ای یا لاستیکی دور ساقه‌ها، به صورت دسته‌گل درآورید.

5 - روی گل‌ها تافت بزنید.

6 - گل‌ها را به صورت سر و ته چهار هفته، در جایی خشک و تاریک آویزان کنید.

7 - آن‌ها را داخل گلدان گذاشته یا روی آن، با روبان پاپیون بزنید.




 



 
 


 



 





:: بازدید از این مطلب : 828
|
امتیاز مطلب : 20
|
تعداد امتیازدهندگان : 7
|
مجموع امتیاز : 7
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 خرداد 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : nahal

با تخم مرغ خودتان را لاغر کنید!!

متخصصان عقیده دارند مصرف یک عدد تخم مرغ بهترین راه برای آغاز یک روز خوب است زیرا فرد را از مصرف کالری ناخواسته منصرف می‌کند. 
متخصصان دانشگاه سوری در بریتانیا تاکید دارند که مصرف تخم مرغ در وعده صبحانه تمایل فرد را در دریافت کالری در وعده ناهار و شام کاهش می‌دهد.
مصرف تخم مرغ به طور کلی تمایل فرد برای خوردن میان وعده‌هایی نظیر بیسکویت، کیک و شکلات را کاهش می‌دهد.
متخصصان با کشف این که خوردن تخم مرغ احساس سیری را برای مدت طولانی‌تردوام بخشیده و تمایل به کسب کالری مازاد را کم می‌کند بر شواهد گذشته مبنی بر اینکه تخم مرغ در کاهش وزن نقش دارد مهر تایید زدند.



:: بازدید از این مطلب : 665
|
امتیاز مطلب : 11
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 خرداد 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : nahal

روش هایی برای حالت دادن به موهای خیس
در این مقاله ، " دیوید بایی " آرایشگر معروف چهره های هالیوودی نظیر " اسکارلت جوهانسون " ، " نیکول کیدمن " و " گوینت پالترو " روش حالت دادن موهای خیس را به ما آموزش می دهد. پس با ما همراه باشید.

یک شیشه اسپری مخصوص حاوی یک بخش شامپو و چهار بخش آب برای خودتان تهیه کنید. زمانی که به کنار دریا می روید و موهایتان را در حوله می پیچید ، از ریشه موها تا نوک آن را با این شامپو بشویید و سپس با یک شانه دندانه درشت موهایتان را شانه کنید. ( از برس استفاده نکنید – برس موهایتان را خراب می کند). با اینکار موهایتان نرم می شوند – حتی بعد از شنا کردن در استخر – و به موهای شما فر طبیعی می بخشد.

بگذارید موهایتان نمکی باقی بمانند!
1 -  آب شور یکی از بهترین حالت دهنده هاست ، پس موهایتان را بعد از شنا در دریا نشویید. در یکی از فیلم های سینمایی پیشنهاد دادم آنجلینا جولی بعد از بیرون آمدن از آب دریا موهایش را نشوید و زمانی که موهای وی را خشک کردم موهای او دارای موج های طبیعی و فوق العاده ای شد که هیچ آرایشگری با فنون آرایشگری نمی توانست آنقدر طبیعی و زیبا موهای او را درست کند.

ممکن است موهای نازک زمانی که خیس هستند ژولیده به نظر برسند ،‌پس وقتی که از آب بیرون آمدید ، موهایتان را از پشت با یک کش دم اسبی ببندید. ( فقط مراقب باشید کشی که به موهای خود می بندید از مواد طبیعی ساخته شده باشد،‌ تا باعث شکستگی موهایتان نشود).

2 -  اگر شما عادت دارید مدت زمان زیادی در استخر بگذرانید ، بهتر است بعد از بیرون آمدن از آب موهایتان را زیر آب دوش نگه دارید تا کلر نتواند به موهای شما آسیب بزند. بعد از آن با شامپوی مخصوصی که درست کرده اید موهایتان را شسته و با شانه مرتب کنید.

3 -  وقتی که شما زمان زیادی را در آب و زیر نور خورشید می گذرانید ، موهایتان ضخیم تر و فردار می شوند ، این حالت مو زیباست اما شاید موهای شما را ژولیده نشان بدهد. موهایتان را از دو سانتی فرق سر شانه کرده و به عقب بزنید و با گیره سر محکم کنید. یا قسمتی از موهای خود را به کناری بزنید و بگذارید قسمت کوچکی از موهای جلوی سر روی پیشانی تان بریزد . برای اینکه جذاب تر به نظر برسید ، موهایتان را از وسط به دو قسمت کنید و یک قسمت را با گیره ببندید و بگذارید قسمت دیگر روی شانه هایتان رها شوند.

4 - اگر می خواهید به مهمانی بروید ،‌حتما یک یا نیم ساعت قبل، از آب بیرون بیایید تا موهایتان زمان کافی برای خشک شدن داشته باشند. موهایتان را شانه کنید ، یک قسمت را کنار بزنید ، و قسمت دیگر را روی شانه هایتان رها کنید. اگر می خواهید منظم تر به نظر برسید ، یک پیشانی بند نقره ای را امتحان کنید ، یا یک روسری کوچک به عنوان دستمال سر به موهایتان ببندید ، تا از بهم ریختگی موهای شما در مقابل باد محافظت کند.



:: بازدید از این مطلب : 795
|
امتیاز مطلب : 12
|
تعداد امتیازدهندگان : 5
|
مجموع امتیاز : 5
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 خرداد 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : nahal

افزایش افسردگی در میان زنان خانه دار

احساس تنهایی، ترک خانه توسط فرزندان ، کار بدون دستمزد، فقر اقتصادی ، بها ندادن به ارزش اقتصادی و اجتماعی در جامعه و ... از جمله علل بروز افسردگی در میان زنان خانه دار است.به گزارش سلامت نیوز افسردگی بیماری شایع عصر ماست و در تمامی جهان روند فزاینده ای دارد. این در حالی است که حدود نیمی از مبتلایان به افسردگی یا از بیماری خود بی خبرند یا بیماری آنها چیز دیگری تشخیص داده شده است.
 
رئیس انجمن روان شناسی اجتماعی ایران در رابطه با این بیماری شایع میگوید: زنان بیشتر از مردان در معرض بیماری‌های روانی و افسردگی قرار دارند به طوری که درصد ابتلای زنان به اختلالات روانی در جامعه ما 2 برابر مردان است. دلیل آن مسائل بیولوژیکی و شرایط محیطی است همچنین نابسامانی‌های اجتماعی و قانونی نیز در این مسأله موثر است.

به گفته دکتر مجید صفاری نیا، در مطالعات انجام شده ۲۳ درصد از زنان کارمند دچار افسردگی میشوند در حالی که این رقم برای زنان طبقه متوسط فقط ۶ درصد است. در صورتی که زنان شاغل به علت گذراندن زندگی سرشار از فشار در معرض خطر ابتلا به افسردگی قرار دارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبر آنلاین او با تاکید بر این که زنانی که زیر خط فقر زندگی می کنند و به تنهایی با مشکلات می جنگند بیشتر در معرض آسیب های افسردگی قرار دارند میگوید: بسیاری از زنان سرپرست خانوار که به دلایل متعددی مثل مهاجرت شوهر، زندانی شدن یا از کار افتادگی او، طلاق و ... سرپرستی خانواده را به عهده گرفته اند، آسیب پذیرترین قشر اجتماع محسوب می شوند.

به گفته رئیس انجمن روان شناسی اجتماعی ایران، دو عامل در افزایش فقر در میان زنان سرپرست خانوار مؤثر است. یکی محدودیت مشارکت آنان در مشاغل رسمی و پردرآمد ، دوم فقدان تأمین اجتماعی فراگیر و در نهایت بسیاری از این شرایط دست به دست هم داده و به رنج این زنان می افزاید.

او همچنین اشاره میکند: علاوه بر زنان سرپرست خانوار رقم افسردگی در میان زنان خانه دار رو به افزایش است. احساس تنهایی، ترک خانه توسط فرزندان ، کار بدون دستمزد، فقر اقتصادی ، بها ندادن به ارزش اقتصادی و اجتماعی در جامعه، قدرناشناسی نسبت به تلاش زنان خانه دار، خشونت ، نداشتن مشارکت اجتماعی، کمبود مراکز تفریحی، بالا بودن هزینه ها جهت تفریح و پرکردن اوقات فراغت از جمله علل بروز افسردگی در میان زنان خانه دار است.



:: بازدید از این مطلب : 830
|
امتیاز مطلب : 16
|
تعداد امتیازدهندگان : 5
|
مجموع امتیاز : 5
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 خرداد 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : nahal

در فرمولاسیون نوشابه ها، نزدیک به 10 درصد قند به کار می رود

دکتر تیرنگ نیستانی در گفت‌وگو با ایسنا گفت: یکی از مشکلاتی که در خصوص تغذیه گریبانگیر بسیاری از جوامع شده و کشور ما نیز از آن بی نصیب نبوده مصرف بی رویه نوشابه های غیر الکلی است.

وی افزود: به طور معمول نزدیک به 9 تا 10 درصد قند در فرمولاسیون این نوشابه ها به کار می رود یعنی حدود هشت حبه قند به ازای یک لیوان؛ یعنی افرادی که نوشابه را به مقدار زیاد مصرف می کنند هم از نظر بهداشت دهان و دندان خود را در معرض خطر قرار می دهند و هم اینکه یک بار اضافه انرژی را وارد بدن خود می کنند و شانس ابتلا به اضافه وزن را افزایش می دهند.نیستانی عنوان کرد: برای حل این مشکل، شیرین کننده های مصنوعی جایگزین شدند ولی تحقیقات نشان داد این شیرین کننده ها ذائقه افراد را تغییر داده و تمایل آنها را به شیرینی افزایش می دهند و موجب بروز اضافه وزن در درازمدت می شوند.این متخصص تغذیه اظهار کرد: در فرمولاسیون نوشابه ها از اسید فسفریک استفاده می شود و مطالعات نشان داده است که مصرف طولانی مدت و بی رویه نوشابه ها به دلیل همین ترکیب در نهایت منجر به دفع ادراری کلسیم شده و فرد را در معرض پوکی استخوان قرار می دهد و متاسفانه تاکنون درمان قطعی برای پوکی استخوان وجود ندارد.



:: بازدید از این مطلب : 650
|
امتیاز مطلب : 9
|
تعداد امتیازدهندگان : 6
|
مجموع امتیاز : 6
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 خرداد 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : nahal

انواع چای گیاهی مفید

 چای گیاهی، نوشیدنی کم کالری و آرام بخش به حساب می آید. این نوع چای علاوه بر مفید بودن، معطر است. 

گزنه؛ دم کرده گزنه برای درمان بیماری هایی مانند کم خونی، فشار خون بالا، روماتیسم، آرتریت، سرفه، سرماخوردگی، عفونت مجرای ادراری، ناراحتی کلیه و مثانه مفید است.

بابونه؛ نفخ و سوءهاضمه را برطرف می کند. باعث آرامش و کاهش استرس می شود. قبل از خواب مصرف چای بابونه باعث آرامش می شود و در نتیجه فرد به طور طبیعی خواب آرامی خواهد داشت.

استوقودوس؛ آرامش بخش، خواب آور و برطرف کننده استرس است. ناراحتی هایی مانند نفخ، قولنج، عفونت روده و ناراحتی معده را برطرف می کند.در بزرگسالان و کودکان، تب را پایین می آورد. محل زخم یا بریدگی را با دم کرده آن بشویید تا بهبود یابد.

رزماری؛ عضله ها را شل می کند، به طور موثر برای هضم غذا موثر است. بیماران کبدی، برای رفع علایم بیماری شان به طور مرتب چای رزماری بنوشند. دم کرده این گل علایم سرفه و آسم را تسکین می دهد.

بامیه؛ چای گل بامیه کاهش دهنده فشار خون، کلسترول بالا و تقویت کننده سیستم ایمنی است. این گل غنی از ویتامین C و آنتی اکسیدان است و از بدن در برابر رادیکال های آزاد مخرب محافظت می کند.

رزهیپ؛ میوه گل رز و منبع عالی ویتامین C است.

بادرنجبویه؛ دم کرده آن، باعث آرامش اعصاب می شود. نپتون سرد بادرنجبویه، تسکین دهنده درد ناشی از تبخال یا زخم های تناسلی است. این گیاه که خواص زیادی دارد، تیروئید را تنظیم می کند و تقویت کننده حافظه است.

علف لیمو؛ برای هضم پس از صرف غذا نوشیده می شود.

سرخارگل؛ این گیاه فعالیت سیستم دفاعی بدن را تقویت می کند و در کاهش التهاب موثر است. همچنین دارای اثر آنتی اکسیدان نیز است.برگ و گل های قسمت فوقانی گیاه حاوی «پلی سکارید» ماده فعال کننده سیستم ایمنی بدن است.
  •  



:: بازدید از این مطلب : 667
|
امتیاز مطلب : 10
|
تعداد امتیازدهندگان : 5
|
مجموع امتیاز : 5
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 خرداد 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : nahal

گلابی میوه‌ای خوش طعم است که سرشار از ویتامین‌ها و عناصر معدنی است و خوردن آن در گرمای تابستان می‌تواند علاوه بر تامین مواد مورد نیاز بدن، اندکی از تشنگی را نیز رفع کند.

گلابی دارای ۷۶ تا ۸۳ درصد آب، ۶ تا ۱۲ درصد مواد قندی مانند دکستروز ولوز(غالبا عاری از ساکارز)، یک تا دو درصد اسیدهای آلی آزاد مانند اسید مالیک و سیتریک، تانن، پکتین، انورتین آسپاراژین (خصوصا در میوه‌های جوان) است.

گلابی سرشار از ویتامین‌های A,B1,B2,C و عناصری مانند فسفر، سدیم، کلسیم، منیزم، گوگرد، پتاسیم، کلر، روی، مس، آهن، منگنز، ید و ارسنیک است.

پوست درخت گلابی اثر قابض دارد و برگ آن اثر مدر و آرام کننده دارد و از آن در موارد ورم مثانه، وجود باکتری در ادرار و وجود سنگ در مجاری ادراری استفاده می شود.

برگ درخت گلابی در رفع عفونت مجاری ادراری موثر است و با مصرف آن اسید اوریک دفع می‌شود.

گلابی میوه‌ای خوش طعم است که البته در مصرف آن به حالت خام نباید افراط شود زیرا معده‌های ضعیف آن را به خوبی هضم نمی‌کنند این در شرایطی است که هضم گلابی پخته آسان است و اثر ملین دارد.

گلابی دارای اثر از بین برنده اسیداوریک در بدن است ضمن این که اثر ملین و تامین کننده عناصر معدنی بدن را نیز دارد.

گلابی برای مبتلایان به بیماری قند خون میوه‌ای مناسب بوده و در رفع کم خونی و خستگی عمومی موثر است ضمن این که غذای خوبی برای زنان باردار است. با مصرف مقادیر زیادی گلابی در چند روز، مشروط به این که اغذیه دیگری خورده نشود، فشار خون به صورت قابل ملاحظه‌ای پایین می‌آید.

گلابی دارای گیاهی به صورت درختچه و به ارتفاع چند متر و یا به صورت درخت و دارای ساقه‌ای به بلندی ۱۰ تا ۲۰ متر است. از مشخصات گلابی این است که ریشه‌ای عمیق و برگ‌هایی ساده، صاف و دندانه‌دار دارد و میوه آن مخروطی شکل، گوشت دار و خوراکی است. قسمت مورد استفاده درخت گلابی، برگ‌های جوان، پوست ساقه و میوه آبدار، معطر و خوش طعم آن است.



:: بازدید از این مطلب : 905
|
امتیاز مطلب : 15
|
تعداد امتیازدهندگان : 7
|
مجموع امتیاز : 7
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 خرداد 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : nahal


محققان ایتالیایی دریافتند که شیر خر در کاهش وزن اضافه و نیز برای قلب بسیار مفید است.

این تحقیقات که توسط گروهی از دانشمندان دانشگاه ناپولی ایتالیا انجام شده است، نشان می دهد که شیر خر به دلیل داشتن مقدار زیادی امگا ۳ و کلسیوم که برای قلب انسان بسیار مفید هستند، در کاهش وزن انسان بسیار موثر است.

این بررسی ها نشان می دهد که مصرف روزانه این شیر باعث حفظ انرژی و در نتیجه آن نشاط انسان می شود.

اتحادیه کشاورزان ایتالیا در این باره گفت: یکی از جدیدترین مواد غذایی در صنعت تولید بستنی این کشور بستنی هایی از شیر خر است که تولید، عرضه و مصرف آن در مزارع این کشور به طور مستقیم انجام می شود.

در ادامه این گزارش آمده است که پیش بینی می شود مردم این کشور در سال جاری حدود ۲میلیارد یورو  برای خرید این نوع بستنی هزینه کنند.



:: بازدید از این مطلب : 780
|
امتیاز مطلب : 22
|
تعداد امتیازدهندگان : 7
|
مجموع امتیاز : 7
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 خرداد 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : nahal

http://www.up.perfo.ir/images/sz3ibbhm00gopy3tx35.jpg



هر یک از رنگ ها در روانشناسی نشانه ای دارند اگر از هر کدام از این رنگ‌ها متنفرید می‌تواند نشانگر این موضوع باشد که‌:

 

قرمز:
بسیار دلواپس و ناامید هستید. شاید هم از خستگی و ضعف جسمی رنج می‌برید. امکان دارد که در روابط جنسی و حتی در موقعیت اجتماعی شکست خورده باشید. اما مشکل واقعی‌تان این است که همیشه دنبال هدف‌های بزرگ و غیرعملی می‌روید و وقتی هم که شکست می‌خورید در لاک خود فرو می‌روید. چه عیبی دارد که دنبال یک زندگی معمولی باشید؟ باید این دو موضوع را همیشه به خاطر داشته باشید. اگر معیار موفقیت ثروت بود، پس ثروتمندان می‌بایست خوشبخت‌ترین آدمها باشند که معمولاً این طور نیست‌.

نارنجی‌:
به خاطر عمر و سالهایی که به بطالت تلف کرده‌اید بر خود خشم دارید ولی یادتان نرود که فقط شمانیستید که مسؤولیت همه بدبختی‌های دنیا را بر دوش دارید اگر بتوانید مشکلات خصوصی خود و خانواده‌اتان را حل کنید مطمئن باشید که خیلی زرنگید.

آبی‌:
از زندگی و یکنواختی آن خسته شده‌اید. احتیاج به تنوع و هیجان دارید و به همین زودی هاست که قید و بندهای زندگی را از هم خواهید گسست‌. در دوره‌ای هستید که احساس می‌کنید دلتان می‌خواهد همه چیز را تغییر بدهید و دستی بر سر و صورت خود بکشید و شاید هم فرم موها را عوض کنید و لباستان را تغییر بدهید.

زرد:
بسیار حساس و بدبین هستید و از هر چیز بدیع و مدرن بدتان می‌آید و برایتان قابل هضم نیست که یک حکومت میلیون‌ها دلار خرج رفتن به کره ماه را بکند در حالی که کره زمین پر از انسانهای مستحق کمک می‌باشد. مردم همیشه شما را اخمو و عصبانی می‌یابند.

قهوه‌ای‌:
ترستان از این است که نتوانید مأموریت تان را به اتمام برسانید. چه مأموریتی‌؟ آیا فکر می‌کنید اگر همه دانش‌های دنیا را هم در ذهن و مغز کوچک تان جای بدهید آخرش به کجا خواهید رسید؟ تا دیر نشده کمی هم به تفریح برسید. به عشق فکر کنید که حتی عذابش نیز شیرین است‌.

سبز:
اگر از این رنگ متنفرید حتماً یک ایرادی دارید. اگر در هدف هایتان شکست خورده‌اید چرا دیگران را شماتت می‌کنید؟ خودتان را تنهاترین موجود روی زمین حس می‌کنید و با این شخصیتی که دارید دیگران حق دارند تنهایتان بگذارند. سعی کنید به جای خودخوری به کتابخانه بروید و در اجتماعات شرکت کنید و خودتان را از برج عاجی که ساخته‌اید بیرون بیندازید تا ببینید که دنیا با تمام بدی‌هایش چقدر با ارزش است‌.

خاکستری‌:
زندگی بر علیه شما بوده است از همه چیز محروم بوده‌اید و این خشمگین‌تان می‌کند. حسود نیستید ولی از سرنوشت بدتان شکایت دارید آیا فقط شما هستید که به همه آرزوهایتان نرسیده‌اید؟ یادتان نرود که ممکن است شما یکی از خوشبخت‌ترین مردم روی زمین نباشید ولی بدبخت‌ترین هم نیستید.

سیاه‌:
فکر می‌کنید در دنیا، بدی وجود ندارد. فکر می‌کنید بدبختی فقط افسانه است و به کره زمین ربطی ندارد. خودتان را کامل می‌دانید و سعی می‌کنید که اشتباه نکنید ولی اگر مرتکب اشتباه شدید هرگز اعتراف نخواهید کرد.

سفید:
اگر شما از سفید متنفرید، یا اگر هاله مغناطیسی دور بدن‌تان فاقد این رنگ است با عرض معذرت باید بگوییم در اسرع وقت با روان‌پزشک یک تماس داشته باشید.
  •  



:: بازدید از این مطلب : 695
|
امتیاز مطلب : 15
|
تعداد امتیازدهندگان : 6
|
مجموع امتیاز : 6
تاریخ انتشار : سه شنبه 29 خرداد 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : nahal

مطمئناً تا به حال این تجربه را داشته اید که در کلاس درس و یا یک جلسه و سمینار حوصله تان سر رفته باشد، آن وقت با خودکاری که در دست دارید بر روی کاغذ مقابلتان بی هدف نقاشی هایی را می کشید. ممکن است این خطوط درهم و مبهم، در نگاه اول چیز جالبی برای گفتن نداشته باشند ولی به اعتقاد بسیاری از روان شناسان این نوع نقاشی های ناخودآگاه نمایانگر درون و افکار ما هستند که به دور از محدودیت های ذهن آگاهمان پدید می آیند و اسرار ناگفته ای از شخصیت ما را به تصویر می کشند ؛ آرزوها ، امیال ، ترس ها و رؤیاهای نهفته ای که هیچ گاه نتوانسته ایم آنها را بر زبان بیاوریم.

characterfirst

بنا به گفته بسیاری از خط شناسان و روان شناسان، افراد در موقعیت های متفاوتی این نقاشی ها را می کِشند، به عنوان مثال وقتی با تلفن صحبت می کنند، یا به سخنرانی گوش می دهند و یا یادداشت بر می دارند و در هنگام کشیدن چنین نقاشی هایی به چیز دیگری می اندیشند و ابداً متوجه حرکت قلم بر روی کاغذ نیستند.

روان شناسان تجزیه و تحلیل های زیادی را بر روی این نقاشی ها انجام داده اند و معتقدند که همانند دست خط ها، این خطوط درهم و مبهم نیز از الگوی خاص و منحصر به فردی برخوردارند. ولی باید گفت که روان شناسیِ نقاشی های ناخودآگاه به اندازه ی دست خط افراد دارای قطعیت و اطمینان نیست و به عوامل بسیاری بستگی دارد که به اعتقاد اسپنسر، خط شناس معروف، همین امر سبب می شود تا ارزیابی صحیح آنها دشوارتر گردد. عواملی نظیر : شرایط محیط ، روحیات خود فرد ، شخصیت و میزان هوشیاری او در هنگام کشیدن این نقاشی ها.

اسپنسر می نویسد: “اگرچه اثبات درستی و صحت نقاشی های ناخودآگاه، سخت و دشوار است، لیکن این نقاشی های مبهم نمای جالب و ارزشمندی از افکار و شخصیت افراد را به دست می دهد”.
پیشنهاد می کنیم اگر این بار شما نیز چنین نقاشی هایی را کشیدید، آنها را دور نیندازید. می توانید نقاشی هایتان را با نمونه های زیر مقایسه کنید و ببینید چه خصوصیات و روحیاتی دارید.

۱- اشکال هندسی:
01

مثلث، مربع و اشکال هندسی دیگر، نماد ذهنی سازمان یافته است و نشان می دهد
که شما به گونه ای روشن و آشکارمی اندیشید و دارای مهارت های برنامه ریزی هستید.
در برنامه ها و طرح هایتان بسیار دقیق عمل می کنید و کفایت و کارآیی بالایی دارید.

۲- اجرام فضایی:
02

ماه و خورشید و ستارگان و یا اجرام آسمانی دیگر نماد جاه طلبی و بلند پروازی است.
شما فرد خوشبینی هستید و این نیاز را در خود می بینید که تأیید شوید و یا مورد تشویق دیگران قرار گیرید.

 

۳- اشکال درهم:
03

نشانه ی هیجان و تنش هستند و نشان می دهند که شما در تمرکز دچار اشکال می شوید
و همیشه چیزی هست که مزاحم تمرکزتان شود.

۴- بازی ها:
04

بازی هایی نظیر نقطه بازی، دوز یا شطرنج، حس رقابت را در شما به تصویر می کشند
و شما دوست دارید همیشه در بازی ها پیروز باشید و اصلاً برای برنده شدن بازی می کنید.

۵- چهره های خندان و زیبا:
05

کشیدن چنین تصویرهایی مؤید این است که شما به مردم و دیگران عشق می ورزید و همواره جنبه های مثبت افراد و شرایط
را می بینید. فرد خوشبینی هستید و با دیگران دوستانه برخورد می کنید و علاقه مند به فعالیت های اجتماعی هستید. خصوصیاتی نظیر انسانیت، نیک سرشتی، دلسوزی و همدردی در شما وجود دارد. نسبت به دوستانتان حساس هستید.

۶- چهره های درهم و زشت:
06

نشانه ی حس سوءظن و بدگمانی در وجود شماست، سعی می کنید رفتاری تلخ و طعنه زننده داشته باشید،
با مردم میانه ی خوبی ندارید و در واقع پرخاشگر و طغیانگر هستید، اعتماد به نفس کافی ندارید
و در کارهای گروهی همکاری نمی کنید. تندخو هستید و همیشه احساس رنجش و محرومیت می کنید.

۷- فلش ها و نردبان:
07

نمادی از جاه طلبی در شماست. میل زیادی به تأیید و اثبات خود دارید، در تصمیمات،
یکدنده و سمج عمل می کنید و همیشه سعی در تصدیق توانایی ها و استعدادهایتان دارید.

۸- خانه و کلبه ها:
08

به دنبال خانه و خانواده ای هستید و نیاز به داشتن خانواده را در خود حس می کنید. میل دارید در خانواده تان سرمایه گذاری کنید، در جست و جوی سرپناه روحی و معنوی هستید، در جست و جوی خود گمشده تان. احساس ناامنی دارید.

۹- نت های موسیقی:
09

عاشق آهنگسازی و موسیقی هستید.

۱۰- اشکال تکراری و دنباله دار:
10

نماد صبر و استقامت در شماست، در رفتارهایتان پایبند شیوه و اسلوب هستید و در تمرکز توانمندید.
قادرید کارهایتان را به راحتی سازماندهی کنید و با هر چیزی کنار بیایید.

۱۱- گل و گلدان گیاه و درخت:
11

شما فردی احساساتی هستید و دوست دارید همیشه در رؤیاهایتان بمانید، روحیه ی مهربانی دارید
و با دوستانتان دوستانه رفتار می کنید، فردی اجتماعی هستید.

۱۲- حیوانات:
12

شما به حیوانات علاقه دارید و به حمایت از دیگران مشتاقید، حساس و ملاحظه کار هستید
و نیاز به آرامش فکر دارید، احساس می کنید که می توانید از دیگران حمایت کنید.

۱۳- قلب:
13

فرد احساساتی هستید. کسی را دوست دارید و رؤیایی هستید. آرزو دارید به شخص خاصی تعلق داشته باشید.

۱۴- آجرها و کتاب هایی که روی هم قرار گرفته اند:
14

زیر فشار و استرس زیادی قرار دارید و احساس می کنید که با کوچک ترین لرزشی نابود می شوید و فرو می ریزید.

۱۵- غذا و میوه:
16

خوردن را دوست دارید و احتمالا در رژیم به سر می برید.

۱۶- خطوط متقاطع:
16

احساس خفگی و اختناق دارید و نیاز به فرار و آزادی را در خود حس می کنید. این سدی است
که میان خود و دیگران قرار داده اید و از بروز احساساتتان گریزانید، سعی می کنید عواطفتان را پنهان نمایید
تا فرد مناسبی پیدا شود که شایستگی احساس شما را داشته باشد.

۱۷-چاقو، اسحله و شمشیر:
17

نشانی از خشونت و عصبانیت در شماست و حتی گاهی تمایلات روانی، حس رقابت و نیاز
به اثبات مردانگی در شما را نشان می دهد.

۱۸- پله ها:
18

نمادی از جاه طلبی است و نشان می دهد که شما میل به صعود و پیشرفت دارید.



:: بازدید از این مطلب : 672
|
امتیاز مطلب : 10
|
تعداد امتیازدهندگان : 5
|
مجموع امتیاز : 5
تاریخ انتشار : دو شنبه 29 خرداد 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : nahal

www.parsnaz.ir - معجزه مهم عسل و دارچین در کاهش وزن!

مواد طبیعی بسیاری برای کاهش وزن در دسترس قرار دارند. با این حال، به نظر میرسد که چای حاوی عسل و دارچین یکی از دلپذیرترین مواد طبیعی برای کاهش وزن باشد. آیا این معجون پرانرژی میتواند به کسی در رسیدن به وزن مناسب کمک کند؟


بسیاری از مردم ادعا میکنند که نوشیدن 2 بار در روز (صبح و شب) مخلوط عسل و دارچین در کاهش وزن مؤثر است. یک حقیقت علمی برای این ادعا وجود دارد. به طور سنتی، از عسل به عنوان ماده ای خواب آور، مسکن گلودرد و حتی التیام بخش زخم استفاده شده است،اما آیا عسل میتواند به کاهش وزن نیز کمک کند؟

برخی از دانشمندان معتقدند که عسل میتواند این کار را انجام دهد. بدیهی است که اکثر افراد چاق از عارضه مقاومت به انسولین نیز رنج میبرند. این عارضه مانع سوخت وساز درست گلوکز میشود. هنگامی که چنین شرایطی رخ میدهد کاهش وزن بسیار دشوار میشود. برخی مطالعات نشان دادهاند، افرادی که به مدت 30 روز از مخلوط عسل و دارچین استفاده کردهاند موفق شدهاند سطح مقاومت به انسولین بدن خود را کاهش دهند.

80درصد از مواد تشکیل دهنده عسل را گلوکز و فروکتوز تشکیل میدهد. گلوکز و فروکتوز عسل مانند دیگر شیرین کننده ها باعث افزایش قندخون نمیشوند. به این ترتیب حساسیت به انسولین کنترل میشود. هرچه حساسیت سلولها به انسولین بیشتر باشد کمتر امکان دارد که عارضه مقاومت به انسولین بروز کند. در این صورت بدن از کارایی بیشتری برای سوزاندن چربی برخوردار میشود. به نظر میرسد عسل حتی میتواند بعضی از علائم مقاومت به انسولین را معکوس کند.

این در حالی است که دارچین نیز در رابطه با بیماری دیابت تحت تحقیقات گسترده ای قرار گرفته است.
یک مطالعه پژوهشی آشکار کرده است که خوردن حتی نصف یک قاشق چایخوری دارچین در روز نیز قادر به کاهش قندخون- بیماران دیابتی که به طور نامنظم کنترل شده اند- میشود. مطالعه دیگر روشن کرده است که اجزای تشکیل دهنده دارچین میتوانند باعث کاهش و پیشگیری از مقاومت به انسولین شوند. مرکز اشتها در مغز دارای گیرنده های انسولین است. هنگامی که فردی به عارضه مقاومت به انسولین دچار میشود، بخش عمده انسولین قادر به رسیدن به این گیرندهها نیست، غده لوزالمعده به تولید بیش از پیش انسولین ادامه میدهد تا سطح گلوکز خون را پایین نگاه دارد و این شرایط باعث تداوم پراشتهایی میشود.

بهنظر میرسد که مخلوط عسل و دارچین قادر به تعدیل برخی از اثرات مقاومت به انسولین است. بیمارانی که این چای را نوشیده اند اظهار کم اشتهایی و بی میلی نسبت به کربوهیدراتها را تجربه کرده اند. مقاومت به انسولین بهطور ویژه در میان زنان بیشتر است. اضافه کردن عسل و دارچین به رژیم غذایی میتواند راهی دلپذیر برای کنترل این عارضه و کمک خوبی برای کاهش وزن باشد.

اگرچه دستورالعملهای بسیاری برای تهیه این چای وجود دارد، اما دستور اصلی تهیه آن بسیار ساده است:


• یک بخش دارچین به نسبت 2 بخش عسل

• یک فنجان آب داغ روی دارچین بریزید و نیم ساعت آن را در آب داغ بخیسانید.

• بعد از سرد شدن مخلوط آب و دارچین، عسل را اضافه کنید.

• نصف این چای را قبل از خواب و باقیمانده آن را صبح بنوشید.

از آنجایی که ممکن است این چای باعث کاهش قند خون شود، بهتر است بیماران در مورد مصرف آن با پزشک معالج خود مشورت کنند.
  •  



:: بازدید از این مطلب : 659
|
امتیاز مطلب : 22
|
تعداد امتیازدهندگان : 8
|
مجموع امتیاز : 8
تاریخ انتشار : یک شنبه 28 خرداد 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : nahal

فص تابستان فصل گرماست و بیشتر افراد به دنبال آن هستند تا به نوعی خودشان را خنک کنند. یکی از بهترین راه ها برای اینکه این فصل را خنک باشید استفاده از نوشیدنی های طبیعی است.
به گزارش گروه خواندنی های مشرق، رفع هر بیماری یا مشکلی به صورت طبیعی، همیشه بهترین گزینه بوده است. این اصل در مورد رفع گرمی بدن و گذرندان این فصل به خنکی نیز صدق می کند. شما می توانید با استفاده از شربت های طبیعی که مواد آن به راحتی در کشور ما یافت می شوند استفاده کنید.

خاکشیر

خاکشیر گیاهی است خودرو، که در صحراها و باغ ها و دامنه کوه ها می روید که دانه های سرخ رنگ پیچیده در غلاف آن، در مصارف مختلفی کاربرد دارد. خاکشیر دارای اسیدهای چرب مانند اسید لینوئیک، لینولنیک و اسید استئاریک و چند اسید دگر است؛ در این ماده گیاهی نوعی اسانس فرار نیز وجود دارد که دارای موادی است که قابلیت دفع سنگ کلیه را دارند.



از خواص خاکشیر می توان به رفع التهاب های زخم ها و همچنین تب بر بودن آن اشاره کرد. خاکشیر صدا را باز می کند و همچنین برای رفع التهاب های کلیه و از بین بردن کهیر نیز از این ماده استفاده می شود.

بید مشک

بیدمشک گیاهی است از نژاد بید سنبله‌های آن دارای اسانس معطر است. اسانس یا عرق بیدمشک علاوه بر خواص درمانی برای معطر کردن شربت‌ها نیز به کار می‌رود

بیدمشک گیاهی ملین و تقویت‌کننده قلب و اعصاب است. این گیاه دارویی دستگاه گوارش را تقویت کرده و اشتها را افزایش می‌دهد. جوشانده برگ یا پوست درخت بیدمشک سبب دفع انگل‌ها و کرم‌های معده و روده می‌شود



بیدمشک تقویت‌کننده دستگاه عصبی بوده و جوشانده برگ آن با عسل اعصاب را آرام می‌کند. همچنین عرق بیدمشک، آرامبخش و خواب‌آور است. جوشانده گل بیدمشک همراه با شکر، ناراحتی‌های عصبی، افسردگی، درد‌های عصبی و روماتیسمی را بهبود می‌بخشد. عرق بیدمشک مقوی قلب بوده و برای حفظ سلامتی آن بسیار مناسب و موثر است و همچنین باعث کاهش تب می‌شود و خاصیت تب‌بر دارد

عرق کاسنی

ریشه گیاه کاسنی بهترین تصفیه کننده خون، عرق آن خنک کننده بدن و برگ آن محرک صفرا و مقوی اعصاب است. كاسنی گیاهی پایا و علفی است که ریشه ای قوی و دراز به رنگ قهوه ای دارد و تمام قسمت های این گیاه از جمله برگ و ریشه و دانه آن استفاده دارویی دارد مخصوصاٌ ریشه و برگ آن محرک صفرا است و به هضم غذا کمک می کند.

این گیاه بیماری های کبدی را برطرف و فعالیت قلب و کلیه را تقویت می کند. از ابتلا به قولنج جلوگیری و مسکن تب های طولانی مدت است.



همچنین التهابات معده را رفع کرده و استفاده از آب كاسنی بر روی محل های خارش بدن سودمند است. ریشه كاسنی باعث باز و روان شدن خلط شده و مجاری گوارشی را پاك می كند. بهترین تصفیه كننده بوده و در از بین بردن ورم احشا نیز مؤثر است.

ریشه كاسنی بهترین دارو برای درمان نفخ است و برای تقویت معده، زیاد كردن ادرار و رفع درد مفاصل و ضد یرقان مفید است. عرق كاسنی خنک است و گرمای کبد را رفع می کند. برگ های كاسنی دارای املاح پتاس و ویتامین C است که پتاس موجود در آن باعث تصفیه خون، تقویت معده شده و ویتامین C آن باعث حفظ جوانی و شادابی پوست را در پی دارد.

کاسنی، توان و نیروهای بدنی را تجدید کرده و در تقویت اعصاب، ضعف چشم و فشار خون مفید است. همچنین باعث حفظ حالت طبیعی رحم و منظم کردن فعالیت های آن می شود.

شربت سکنجبین

از نوشیدنی‌ های دیگری که اغلب قدیمی ‌ها از آن استفاده می ‌کنند شربت سکنجبین است. این شربت وطنی دارای طبیعت سرد و خنک بوده و تمام منافع سرکه را دارد و به صفرابر مشهور است.
 
هنگامی که شربت سکنجبین را با یخ خنک کرده و به همراه خیار رنده شده بنوشند تشنگی را رفع و از التهاب ناشی از گرما می‌ کاهد. بنابراین اگر مثل گذشته از مهمانان خود با شربت خاکشیر، سکنجبین یا تخم‌ شربتی پذیرایی کنید در حق آن ها محبت فراوانی کرده‌ اید.
 


البته ناگفته نماند که این شربت ‌‌های وطنی بسیار چاق‌ کننده هستند. از این رو مصرف بدون شکر آن ها را به افراد چاق و دیابتی توصیه می‌ کنیم.



:: بازدید از این مطلب : 742
|
امتیاز مطلب : 16
|
تعداد امتیازدهندگان : 5
|
مجموع امتیاز : 5
تاریخ انتشار : یک شنبه 28 خرداد 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : nahal

دانشمندان تخمین زده‌اند که در هر‌ بار عطسه یا سرفه، بیش از بیست هزار ویروس وجود دارد که این تعداد برای آلوده کردن تعداد زیادی از مردم اطراف ما کافی است.

 

 

مقررات بهداشتی ایجاب می کند که قبل از انتشار بیماری، عامل بروز و شیوع آن را شناسایی کرده و جلوی آن را بگیریم.

 

هنگامی که بیمار هستید بسیار مهم است که نکات بهداشتی را برای عدم شیوع بیماری رعایت کنید.

 

بیماری های تنفسی مثل سرماخوردگی، آنفلوانزا، سیاه سرفه و … توسط عوامل زیر منتشر می شوند :

- سرفه و عطسه کردن

- دست های کثیف و آلوده : بعد از دست زدن به وسایل آلوده، دست خود را به صورتتان و وسایل دیگر نزنید.

 

Sneezing-coughing1.jpg (354×224)

برای جلوگیری از انتشار میکروب ها در بیماری های تنفسی، کارهای زیر را انجام دهید :

- جلوی دهان و بینی خود را هنگامی که عطسه یا سرفه می کنید، با دستمال بگیرید.

 

- دستمال استفاده شده خود را داخل سطل زباله بیندازید.

 

- اگر موقع عطسه یا سرفه، دستمال همراه خود ندارید، از لباس خود استفاده کنید و آن را جلوی دهان و بینی خود بگیرید و به هیچ وجه از دست خود استفاده نکنید.

 

- به یاد داشته باشید که مرتب دست های خود را با صابون و آب بشویید. در این صورت، مهمترین گام را برای ارتقای سطح بهداشت خود و جامعه برداشته اید و از انتقال انواع بیماری ها به خود و دیگران جلوگیری کرده اید. برای شستشوی دست های خود از صابون و آب تمیز استفاده کنید. اگر صابون نداشتید، از مواد ضد عفونی کننده دست که حاوی الکل هستند (در داروخانه ها می فروشند)، استفاده کنید، زیرا الکل عوامل بیماری زا را از بین می برد.

اگر موقع عطسه یا سرفه، دستمال همراه خود ندارید، از لباس خود استفاده کنید و آن را جلوی دهان و بینی خود بگیرید و به هیچ وجه از دست خود استفاده نکنید

 

 

-موقع شستن دست ها با صابون و آب گرم، حتما دستهای‌تان را خوب به هم بمالید و این کار را برای مدت ۱۵ تا ۲۰ ثانیه ادامه دهید تا مطمئن شوید که همه میکروب ها از سطح دست‌هایتان پاک شده اند.

 

 

- از زدن دست هایتان به چشم و بینی و دهانتان جدا خودداری کنید. با دست زدن به اشیای مختلف، میکروب های محیط به دست فرد منتقل می شوند و هنگامی که فرد، دست خود را به چشم و دهان و بینی می زند، به راحتی این میکروب ها را به بدن خود منتقل می کند. میکروب ها برای مدت نسبتا زیادی (مثلا دو ساعت و یا بیشتر) بر روی سطوحی مانند میز، در، صندلی و … زنده می مانند.

 

چه باید کرد؟

بهترین راه برای فرهنگ سازی در مورد این که، “همه باید موقع عطسه و سرفه جلوی دهانشان را بگیرند” این است که از کودکی آغاز کنیم. هر پدر و مادری موظف است که این مسئله را به کودک خود آموزش دهد.

 

فرض کنید که در آسانسور هستید و بسیار شلوغ است. اگر فردی عطسه کند چه باید کرد؟ بهترین راه این است که سریعا صورت خود را برگردانید و آستین خود را جلوی دهان و بینی خود بگیرید. همچنین می توانید به صورت دوستانه و مودبانه به فرد تذکر دهید تا دیگر این کار ناپسند را تکرار نکند.

 

در مدرسه، به کودکان خود آموزش دهید که حتما دستمال کاغذی با خود داشته باشند. همچنین معلم می تواند این آموزش را به دانش آموزان بدهد که علاوه بر داشتن دستمال، جلوی دهان و بینی خود را هنگام عطسه و سرفه بگیرند و انجام ندادن این کار را نوعی بی فرهنگی بدانند.

زهره لطیفی



:: بازدید از این مطلب : 624
|
امتیاز مطلب : 12
|
تعداد امتیازدهندگان : 6
|
مجموع امتیاز : 6
تاریخ انتشار : شنبه 27 خرداد 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : nahal

اگر شما هم از آن دسته آدم هایی هستید که فکر می کنید بهترین راه برای حل مشکل بی خوابی مصرف تنها یک یا دو عدد قرص خواب آور است بهتر است بدانید که بر اساس یافته محققان همین میزان از قرص های خواب آور نیز ممکن است شما را به خواب ابدی فرو ببرد.
به گزارش گروه خواندنی های مشرق، اگر تا به حال فكر می‌كردید مصرف گاه به گاه داروهای خواب‌آور ضرری ندارد، وقت آن رسیده كمی بیشتر فكر كنید. خصوصا كه نرخ فوت در افرادی كه حتی یك تا 18 قرص خواب‌آور طی سال مصرف می‌كنند نسبت به آنهایی كه اصلا از این‌گونه داروها مصرف ندارند، به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش می‌یابد.

بر اساس آزمایشی كه بر روی 34هزار نفر در آمریكا انجام گرفت، مشخص شد که استعمال قرص‌های خواب‌آور تجویزشده با افزایش چهاربرابری خطر مرگ افراد در ارتباط است. خطر مرگ در این موارد به وضعیت سلامتی زمینه‌ای فرد ارتباطی نداشت و با تعداد مصرف سالانه قرص‌ها افزایش می‌یافت.

این واقعیات تكان‌دهنده جدید نیستند. تا به حال پژوهش‌های بسیاری انجام گرفته كه همگی دال بر ارتباط استعمال قرص‌های خواب‌آور و مرگ ناگهانی بوده است و هنوز این‌گونه داروها در سراسر جهان به صورت گسترده تجویز می‌شوند.

با انجام آزمایشی روی بیش از 14هزار نفر طی سال‌های 1994 تا 2007، مشخص شد كه استعمال قرص‌های خواب‌آور نسخه شده و آرام‌بخش‌های ضعیف افزایش سه‌درصدی خطر مرگ زودرس را به همراه دارند. با در نظر گرفتن تركیب عواملی مانند سن، جنس، شیوه زندگی و وضعیت سلامت زمینه‌ای فرد نظیر افسردگی، نرخ فوت بیشتر افزایش می‌یابد.

همچنین مصرف قرص‌های خواب‌آور تجویزشده با مشكلات روحی- روانی متعددی مانند تفكرات، برنامه‌ریزی و حتی اقدام به خودكشی نیز مربوط است. گرچه علت افزایش این‌گونه تظاهرات روانی نامعلوم است، باز هم بسیار نگران‌كننده است.



هشدار در مورد بنزودیازپین‌ها


دسته‌ای از داروهای خواب‌آور به نام بنزو‌دیازپین‌ها، كه طرفداران یا به عبارتی معتادان به آن، آن را بنزو می‌نامند، به صورت گسترده‌ای تجویز می شود. این‌گونه داروها با سركوب برخی از عملكردهای مغزی كیفیت خواب را بهبود می‌بخشد. در عین حال كه مصرف این دارو به واقع كیفیت خواب را بهتر می‌كند، می‌تواند عملكرد مغزی و ماهیچه‌ای بدن را بیش از میزان لزوم برای خواب راحت، از جمله در طول روز كم كند. این حالت خطر سوانح را در طول روز افزایش می‌دهد و در طول خواب شبانه نیز ممكن است باعث افت مرگبار سرعت تنفس شود.

بنزو‌دیازپین‌ها در عین حال عوارض جانبی زیادی در مقایسه با سایر آرام‌بخش‌ها و دارونماها دارند. اما حتی آرام‌بخش‌های غیربنزو‌دیازپینی (از جمله زولپیدم) و داروهای ضدافسردگی (كه گاهی برای بهبود خواب هم تجویز می‌شوند) نیز می‌توانند مضر باشند. در حقیقت بخشی از افزایش خطر مرگ در بررسی‌های صورت‌گرفته را می‌توان با افزایش بروز سرطان توضیح داد. بر این اساس، افرادی كه از قرص‌های خواب‌آور تجویزی استفاده می‌كنند در مقایسه با دیگران، شانس بیشتری برای ابتلا به برخی انواع سرطان دارند و این میزان در آن دسته افراد كه بیش از 120 قرص در سال مصرف می‌كنند 35درصد افزایش می‌یابد.



اما به جای مصرف خواب‌آورها چه می‌توان كرد؟


هم بی‌خوابی مضر است و هم خواب‌آورها زیان‌بار. در ابتدا بهتر است علت اختلالات خواب خود را با یادداشت‌برداری روزانه از عادت‌های خواب خود مشخص كنید. شاید تنها حذف كافیین از ساعت پنج بعدازظهر به بعد درمان بی‌خوابی شما باشد.

درمان‌های طبیعی نیز بسیار سودمند است. به عنوان مثال، تحقیقات نشان داده مكمل‌های حاوی ملاتونین موجب بهبود كیفیت خواب می‌شوند؛ ملاتونین هورمون خواب طبیعی بدن است. برخی گیاهان مانند سنبل‌الطیب و گل ساعتی نیز برای درمان بی‌خوابی به كار می‌روند. در صورتی كه مشكل همچنان باقی ماند، بد نیست با پزشك خود قراری بگذارید تا شرایط پزشكی زمینه‌ای در صورت وجود شناسایی شود. در صورت لزوم تجویز دارو، از پزشك بخواهید تا جایی كه ممكن است از پایین‌ترین دوز موثر در كوتاه‌ترین دوره درمانی استفاده كند و یادتان نرود كه برای بررسی عوارض جانبی بالقوه زود به زود چك‌آپ شوید.



:: بازدید از این مطلب : 595
|
امتیاز مطلب : 16
|
تعداد امتیازدهندگان : 6
|
مجموع امتیاز : 6
تاریخ انتشار : پنج شنبه 25 خرداد 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : nahal

آیا تا به حال به عوارض بیش از حد استفاده از اینترنت و فناوری های دیجیتال و تاثیرات منفی آن بر روی ذهن افراد فکر کرده اید؟ در این مطلب با این مشکل و را حل هایی برای رفع آن آشنا می شوید.
به گزارش مشرق به نقل از باشگاه خبرنگاران،‌ بدون شک می توان عنوان " پیچیده ترین عضو بدن " را به مغز نسبت داد. کنترل کننده اصلی بدن انسان که بخش های مختلفی را شامل می شود و احساسات انسانی ، محاسبات ریاضی، کنترل اندام و بسیاری دیگر از امور را کنترل می کند. امروزه انسان با فناوری های دیجیتالی سر و کار دارد که به صورت شبانه روزی در زندگی انسان نقش داشته و کم کم به بخش جدایی ناپذیر از زندگی او تبدیل شده اند.

 

بسیاری از افرادی که با وسایل الکترونیکی و اینترنت سر و کار دارند تصور می کنند که می توانند در زمانی کمتر مسائل بیشتری را تجزیه و تحلیل کرده و سپس حل کنند. اما در تحقیقاتی که در دانشگاه استندفورد آمریکا انجام شد مشخص شده است که افرادی که با اینترنت و فناوری های دیجیتال سر و کار دارند در آنالیز و حل مسائل با مشکل بیشتری رو به رو می شوند. این محققان بر این باورند که این فناوری ها سرعت ما را افزایش داده است اما در عین حال باعث شده است تا ما کم دقت تر شویم. در عین حال این استفاده از ابزار چند رسانه ای باعث می شود تا دراز مدت سیستم حافظه مرکزی ما با آسیب رو به رو شود.

در بخش دیگری از این تحقیقات مشخص شده است که استفاده بیش از حد از این وسایل باعث آسیب دیدن بعضی از توانایی های ما در زمینه روابط اجتماعی می شود. این افراد در جمع های دوستانه و یا در هنگام بروز احساسات خود دچار مشکل خواهند شد.

از سوی دیگر افرادی که برای ساعتهای متوالی به صورت آنلاین فعالیت می کنند با علائمی همچون بی توجهی به اطراف و اخلاق تند مواج می شوند. این عمل به دلیل فشارهای بالای وارده به بدن است که باعث می شود تا مغز شخص دستور ترشح بیش از پیش آدرنالین را صادر کند و پس از مدتی بخش مسئول کنترل احساسات در مغز کلا از کار می افتد.

اما ببینیم که راه حل های برون رفت از معضل چیست. سعی کنید تا در زمان حال به کارها و مشغله های خود رسیدگی کنید و از چک کردن لحظه ای ایمیل خود و سر زدن به صفحات خود در شبکه های اجتماعی پرهیز کنید.

در زمانی که برای استرحت اختصاص دادید از وسایل الکترونیکی و ارتباطی دور شوید. تلفن همراه، تبلت و یا کامپیوتر را از خود دور کنید. سعی کنید تا در زمان استراحت کاملا از مظاهر زندگی مدرن امروزی به دور باشید.

افزایش زمان خواب و استراحت از جمله دیگر راه های مقابله با فشارهای حاصله از فناوری های دیجیتال و اینترنت است. فراموش نکیند که یکی از عوارض استفاده بیش از حد از این وسایل کم خوابی و بد خوابی است. برای مقابله با این شرایط بهتر است که ساعات خواب خود را افزایش دهید.



:: بازدید از این مطلب : 623
|
امتیاز مطلب : 20
|
تعداد امتیازدهندگان : 6
|
مجموع امتیاز : 6
تاریخ انتشار : پنج شنبه 24 خرداد 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : nahal

برای جلوگیری از بروز درد و آسیب دیدگی های پس از تمرینات ورزشی به شما توصیه می کنیم تا این مطلب را مطالعه کنید.
به گزارش مشرق به نقل از باشگاه خبرنگاران، افراد ورزشکار معمولا پس از انجام تمرینات ورزشی با دردهای عظلانی و مفصلی رو به رو می شوند که بسیار آزار دهنده بوده و می تواند بر روی کیفیت تمرینات ورزشی و زندگی کلی فرد ورزشکار تاثیر بگذارد. در این میان راه های زیادی از جمله انجام حرکات کششی ، سرد کردن آرام بدن پس از تمرین و چندین روش دیگر برای کاهش این دردها توصیه شده است. در این مطلب قصد داریم تا شما را با تعدادی از روشهای حرارتی برای کاهش دردهای پس از تمرین آشنا کنیم.

_ دوش آب سرد با دمای 5 درجه سانتی گراد و به مدت زمان 15 دقیقه می تواند به بازیابی سریع وضعیت اولیه ماهیچه ها در بدن انسان کمک کند. این حرکت باعث می شود تا بازیابی غیر هوازی بدن انسان به حد نهایت خود برسد.

_ سرما درمانی روش دیگری است که به این منظور مورد استفاده قرار می گیرد. برای نمونه تیم ملی راگبی ولز در مسابقات جام جهانی 2011 از این روش بهره گرفتند. در این روش دمای پوست بدن تا 12 درجه سانتی گراد کاهش پیدا می کند که بر اثر آن ماده آنتروپین در بدن انسان ترشح می شود. این ماده علاوه بر خواص ضد درد به بازیکنان کمک می کند تا برای مدت بیشتری تمرین کنند.



_ بر اساس تحقیقی که نتایج آن در مجله بین المللی " طب ورزشی " چاپ شده است استفاده سریع از دوش آب سرد و گرم به صورت هم زمان به آرامش دادن به عظلات و از دفع اسید لاکتیک بدن کمک کرده و در عین حال حرکت سلولهای اکسیژن در بدن را نیز سرعت می بخشد. استفاده از آبهایی با درجه حرارت 15 و 38 درجه سانتی گراد برای این امر مناسب است.

_ انجام دادن فعالیتهای کششی و ذهنی به مانند یوگا و همچنین سایر ورزشها در محیط های گرم و مرطوب برای جلوگیری از آسیب دیدگی و همچنین کاهش دردهای عظلانی موثر است. تمرین در دمای 40 درجه سانتی گراد و رطوبت 40 درصد یک وضعیت ایده آل به شمار می رود.



:: بازدید از این مطلب : 542
|
امتیاز مطلب : 22
|
تعداد امتیازدهندگان : 6
|
مجموع امتیاز : 6
تاریخ انتشار : چهار شنبه 24 خرداد 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : nahal

شوید.jpg (431×371)
تاکنون بسیار شنیده ایم که سبزیها دارای فواید بسیاری هستند اما تخم سبزیها دارای چه فوایدی می باشد؟ 
تخم‌ سبزی شوید، بدون عارضه و موثر در کاهش خونریزی پس از زایمان
بر پایه تحقیقات پژوهشگران: مصرف عصاره تخم سبزی شوید، موجب كمتر شدن میزان خونریزی در ساعات اول و دوم بعد از زایمان می شود.
این مطالعه با هدف تعیین تأثیر عصاره تخم شوید خوراكی بر خونریزی بعد از زایمان توسط میترا مهدویان عضو دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی مشهد و جمعی از همکارانش طراحی و اجرا شد.
72 خانم واجد شرایط پژوهش مراجعه كننده به یک مرکز درمانی در مشهد،پس از تكمیل فرم‌های انتخاب نمونه و مصاحبه و مشاهده، بلافاصله بعد از زایمان و خروج جفت و لخته‌های داخل رحمی به طور تصادفی 10 واحد اكسی توسین یا 0.018 گرم بر كیلوگرم عصاره تخم شوید خوراكی دریافت کردند. سپس میزان خونریزی دوگروه محاسبه شد.
یافته‌های حاصل از این بررسی نشان می دهد: میانگین خونریزی در دو گروه تخم‌شوید و اكسی توسین در ساعت اول و دوم بعد از زایمان از نظر آماری تفاوت معنی داری داشتند.
نتایج نهایی این پژوهش حاکی است: مصرف عصاره تخم‌شوید خوراكی بعد از زایمان سبب كمتر شدن میزان خونریزی در طی ساعات اول و دوم و دو ساعت اول بعد از زایمان در مقایسه با مصرف اكسی توسین می‌شود بدون اینكه عوارض جانبی داشته باشد.
این پژوهش در مجله زنان مامایی و نازایی ایران دانشگاه علوم پزشکی مشهد به چاپ رسیده است.



:: بازدید از این مطلب : 640
|
امتیاز مطلب : 15
|
تعداد امتیازدهندگان : 7
|
مجموع امتیاز : 7
تاریخ انتشار : سه شنبه 16 خرداد 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : nahal

یک متخصص تغذیه گفت: در فصل بهار باید رژیم غذایی را دگرگون کرده و غذاهایی را مصرف کرد که متناسب با این فصل باشند.

صدرالله کمالوند، متخصص تغذیه در گفتگو با   باشگاه خبرنگاران گفت: همانطوریکه با تبدیل شدن فصل از زمستان به بهار، لباس های زمستانی، کلفت و گرم خود را به لباس های بهاری، نازک و روشن که خنکی بیشتری دارند تغییر می دهید به همان طریق باید رژیم غذایی را دگرگون کرد، تأکید کرد: در واقع در بهار غذاهایی را باید مصرف کرد که تناسب با این فصل داشته باشند و نوع شیوه زندگی را از نظر تغذیه ای ارتقا دهند.

کمالوند افزود: مصرف بیشتر غذاهای گرم و پخته شده از مهمترین نکات تغذیه ای است که در بهار باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

وی گفت: غذاهای گرم و پخته در مقایسه با غذاهای خام و خشک کالری کمتری دارند و با این وجود می توانند انرژی بدن را به مدت طولانی در روزهای بلند فصل بهار و حتی تابستان فراهم کنند.

کمالوند با بیان اینکه مصرف کافی میوه ها و سبزی ها از دیگر نکات تغذیه ای مهم در بهار است یادآور شد: مصرف سبزیجات اگرچه انرژی خوبی را برای بدن فراهم می کند اما کالری اضافی را به بدن تحمیل نمی کند ضمن آنکه سبزیجات بیشترین حجم و احساس سیری را به بدن می دهد.

وی اظهار داشت: در فصل بهار مصرف شکلات به ویژه شکلات هایی که حاوی درصد بالایی کاکائو هستند نیز می تواند برای بدن مفید باشد.

کمالوند خاطرنشان کرد: همچنین در روزهای فصل بهار مصرف کافی نوشیدنی هایی همچون آب، چای و آب میوه های طبیعی ضروری بوده و در مقابل باید از مصرف بیشت از اندازه نوشابه نیز پرهیز کرد.

وی گفت: در بین انواع نوشیدنی ها، مصرف چای سبز می تواند انرژی بسیار متناسب و متعادلی را برای بدن به ارمغان آورد.



:: بازدید از این مطلب : 676
|
امتیاز مطلب : 16
|
تعداد امتیازدهندگان : 5
|
مجموع امتیاز : 5
تاریخ انتشار : سه شنبه 15 خرداد 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : nahal
بسیاری از مواد ضد چروک پوست را می توان با وسایل ساده ای در منزل تهیه کرد که تاثیر بسزایی در چروک پوستتان دارد.
نمایش اندازه واقعی

هر چه بیشتر پیر می شویم، جوانی و شادابی پوست بیشتر برای مان اهمیت پیدا می کند. حتی در جوانی و میانسالی هم چین و چروک هایی به سراغمان می آید، بسیاری از مواد و کرم ها در فروشگاه ها وجود دارند که ادعا می کنند چروک و پیری پوست را از بین می برند. اما بسیاری از این محصولات کمک چندانی به ما نکرده و یا حتی به پوست آسیب می زنند. 

 

طرز تهیه کرم ضد چروک و شادابی پوست :


  1 - برای تهیه کرم ضدچروک خانگی 30 گرم موم زنبور عسل، 60 گرم روغن زیتون و 30 گرم ژل گیاه آلوئه ورا مورد نیاز است. ابتدا موم زنبورعسل آماده  beeswax  را روی حرارت ذوب می کنیم. هنگامی که ذوب شد، آن را داخل مخلوط کن می ریزیم و به آن روغن زیتون اضافه می کنیم. آنها را خوب مخلوط می کنیم و برای یک دقیقه می گذاریم تا با مخلوط کن خوب مخلوط شود. سپس ژل گیاه آلوئه ورا ( ماده لزج وسط گیاه ) را به مواد اضافه می کنیم. دوباره مخلوط کن را برای دو دقیقه روشن می کنیم. حدود سه تا پنج قطره روغن گل رز را به مواد اضافه کرده و دوباره با مخلوط کن آنها را ترکیب می کنیم. این کرم آماده است.
این مواد را داخل ظرفی ریخته و آن را داخل یخچال نگهداری کنید.
روغن گل رز باعث می شود تا پوست دوباره رطوبت از دست رفته اش را به دست آورد. می توانید از این کرم برای
شادابی پوستتان استفاده کنید. این کرم برای دور چشم نیز بسیار مناسب است.

 
2 - دو عدد خیار، نصف پیمانه آواکادو، 3 تا 4 برگ نعنا تازه، نصف پیمانه روغن بادام و یک فنجان آب جوشیده سرد را مخلوط می کنیم. این ترکیب را کاملا روی پوست صورت به خصوص قسمت های چروک شده مالیده و برای 15 تا 20 دقیقه صبر می کنیم. سپس آن را می شوییم. اگر حداقل 3 تا 4 روز این کار را انجام دهید، پوست شادابی خواهید داشت.

3 - یک عدد موز را درون ظرفی ریخته و کاملا آن را له کنید تا حالت کرمی شکل شود. یک قاشق غذاخوری آب نارگیل را به آن اضافه کرده و خوب مخلوط می کنیم. این مخلوط را داخل یخچال نگه دارید تا موزها تازه بمانند و از اکسید شدن آنها جلوگیری شود. این کرم را هر شب برای مدت 15 دقیقه روی صورتتان قرار داده و سپس آن را بشویید تا پوستتان شاداب شود.

 4ابتدا یک فنجان فندق را داخل ظرفی می ریزیم. سپس یک قاشق غذا خوری ژل آلوئه ورا به آن اضافه کرده و سپس هم می زنیم. یک قاشق غذاخوری جوش شیرین و سه قطره روغن اسانس اسطوخودوس را به مواد اضافه کرده و آنها را خوب هم می زنیم. این ترکیب آماده است. می توانید داخل ظرفی قرار داده و داخل یخچال بگذارید.
جوش شیرین کمک می کند تا لکه های پوستی تان بهبود یابد و ژل آلوئه ورا سبب مرطوب شدن پوست شده و آن را در برابر آسیب ها محافظت می کند.

نکته :

توجه داشته باشید که برای نگهداری باقیمانده مخلوط ها ( کرم های خانگی ) فوق، آنها را حتما درون یخچال بگذارید تا از فاسد شدن آنها جلوگیری شود.



:: بازدید از این مطلب : 613
|
امتیاز مطلب : 10
|
تعداد امتیازدهندگان : 5
|
مجموع امتیاز : 5
تاریخ انتشار : دو شنبه 15 خرداد 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : nahal

۱ – فکر و ذهن خود را بر راه حل ها متمرکز کنید ، نه بر مسایل و مشکلات
اگر در زندگی مشکلی پیش بیاید، برای اکثر افراد، طبیعی است که فکر و ذهنشان را بر آن مساله و مشکل و اینکه چقدر ناخوشایند است، متمرکز کنند. معمولا در این مواقع، می پرسید چگونه این مساله و مشکل برای شما اتفاق افتاده و چرا؟ و اصلا چرا این قدر بدشانس هستید؟ و … شما در مساله خود غرق می شوید و این وضعیت و موقعیت را مانند یک فیلم ویدیویی بارها از ذهن خود می گذرانید.
 
آیا این کار، به شما کمکی خواهد کرد؟ این کار، کمکی به شما نمی کند. چرا فکر و ذهن خود را بر روی راه حل ها متمرکز نمی کنید؟ شما نمی توانید هیچ کاری در خصوص مساله و مشکل انجام دهید، بنابراین، تمام انرژی خود را به سوی راه حل تغییر جهت دهید. به متمرکز کردن فکر و ذهن خود بر مسایل و مشکلات پایان دهید و سعی کنید ذهن خود را بر آنچه که اکنون در حال انجامش هستید، معطوف سازید. شما نمی توانید آنچه را که اتفاق افتاده است، تغییر دهید، بنابراین، چرا به مسایل و نکات منفی، انرژی بیشتری دهید. به آینده نگاه کرده و راهی را انتخاب کنید که شما را به خارج از وضعیت و موقعیت کنونی سوق می دهد.
 
۲ - به دنبال گرفتن سرمشقی از موقعیت ها باشید
هر زمان که رویداد خوبی رخ می دهد، گرفتن درس و سرمشق از آن وضعیت آسان است، ولی ما حتی درخصوص آن فکر هم نمی کنیم. اما هنگامی که واقعه بد و ناخوشایندی برایمان اتفاق می افتد، به جای اینکه به دنبال فرصت ها و موقعیت ها باشیم فقط موارد بد را می بینیم.
 
ما معمولا فرصت ها و موقعیت ها را در ماه های بعد مشاهده می کنیم. آیا تا به حال، شنیده اید که: « من اکنون می دانم چرا آن اتفاق افتاد » یا « اگر آن اتفاق نیفتاده بود، من اینجا نبودم. » فکر و ذهن خود را برای مثبت اندیشی آماده کنید و پرورش دهید و در هر تجربه ای، چه خوب یا بد، به دنبال گرفتن درس و سرمشقی باشید.
 
۳ – افکارتان را مورد سوال قرار دهید
افکار، عقاید و باورهای شما، ساخته و پرداخته تمام تجربیات و روابط شما با خانواده، دوستان، همسر و هر چیزی است که دیده و شنیده اید. اگر افکار شما برایتان سودمند نیست، در این صورت، درستی و نادرستی آنها، فقط متوجه شماست. از افکار خود، آگاه باشید و الگوهای فکری منفی را تغییر دهید. از خود سوال های مختلفی بپرسید.
به جای فکر کردن به اینکه «من پول ندارم» یا «من هرگز توان خرید آن را ندارم »، از خود بپرسید « چگونه می توانم راهی بیابیم تا آن را بخرم ». مراقب افکار، احساسات، باورها و طرز فکر و رفتارتان با شید زیرا اینها در حال به وجود آوردن دنیای شما هستند.
نسبت به افکار، احساسات، باورها و رفتارتان مسوول باشید و آنهایی را انتخاب کنید که برایتان سودمند هستند. افکارتان را کنترل کنید، در غیر این صورت، افکارتان شما را کنترل خواهند کرد.
 
۴ – به شادمانی، سعادت و خوشبختی فکر کنید
مثبت اندیشی، تاثیر زیادی بر زندگی روزمره ما دارد. در این صورت، تجربیات مثبت را به سوی خود جذب خواهید کرد، احساستان مثبت تر خواهد شد و حال بهتری پیدا می کنید. هیچ رویداد خوشایندی، از افکار منفی حاصل نمی شود. از نو آغاز کنید. باور کنید هر چیزی ممکن است.
 
۵ – مسوول باشید
مسوول اعمال و رفتار خود باشید. اکثر ما تمایل داریم به خود نگاه نکنیم، بلکه همیشه به عیب و نقص های دیگران توجه کنیم. شما باید مسوول اعمال و رفتار خود باشید، نه مسوول رفتار دیگران، هر شب، زمانی که به بستر می روید، از خود سوال کنید: « آیا امروز مشکلی درخصوص اعمال و رفتارم وجود داشت که من بخواهم فردا آن را تغییر دهم؟ » هر چیزی با اطلاع و آگاهی آغاز می شود. هرقدر بیشتر نسبت به زندگی خود مسوول باشید، به همان اندازه نیز قادر به تغییر خواهید بود. داشتن حس مسوولیت و تعهد، همان آزادی و قدرت اختیار است.
 
۶ – با خود در صلح و آشتی باشید
خود را دوست داشته باشید. اگر خود را دوست نداشته باشید، چگونه دیگران می توانند شما را دوست داشته باشند؟ اگر عادات منفی ای دارید و می خواهید آنها را تغییر دهید، در این صورت، نیروی لازم را در خود بیابید و تغییر را در عادات منفی خود، ایجاد کنید.
 
نیت و آگاهی یافتن، اولین گام در این راه هستند. هیچ کس کامل و بی عیب نیست. احترام گذاشتن به خود را آغاز کنید، در این صورت، یک تغییر اساسی را احساس خواهید کرد. هرچه بیشتر خود را دوست داشته باشید و باور کنید و بپذیرید، به همان نسبت نیز کمتر در مورد دیگران قضاوت خواهید کرد. همه ما مرتکب خطا و اشتباه می شویم. سعی کنید خود را ببخشید، دوست داشته باشید و درک کنید.
 
۷ – خود و دیگران را مورد عفو و بخشش قرار دهید
بخشیدن خود و دیگران، می تواند به عنوان سم زدایی اصلی و نهایی ذهن، جسم و روح تلقی شود. بخشش، شما را از احساسات و هیجانات منفی و مخرب رها کرده و از وابستگی های جراحت بار آزاد می کند. بخشش شما را از احساس گناه و شرمساری که مانع از شادکامی و موفقیت می شود، می رهاند. شما با بخشیدن فرد دیگری، خود را نیز می بخشید.
بخشش، دلپذیرترین هدیه ای است که می توانید به خود و دیگران بدهید. بسیاری از افراد برای سال ها، با افراد محبوب خود، صحبت نمی کنند، چون نمی توانند دیگران را ببخشند. شما بگویید بازنده واقعی چه کسی است؟
 
۸ - جسم خود را تقویت کنید و به آن انرژی دهید
اغلب چنین بهانه هایی شنیده می شود: « من وقت کافی برای خوب غذا خوردن و یا ورزش کردن ندارم »، « من وقت کافی برای غذا پختن ندارم ». ما ارزش و اهمیت سلامتی را به طور کامل درک نمی کنیم، مگر وقتی که بسیار دیر شده باشد و بیماری، زندگیمان را تهدید کند. وقتی سالم غذا بخوریم، با نیرو و انرژی بیشتری از خواب بیدار خواهیم شد و احساس سرزندگی بیشتری می کنیم، انگار بر تمام جهان، مسلط شده ایم.
 
جسمتان ارزشمندترین هدیه شماست. بسیاری از افراد که دارای اضافه وزن هستند، می گویند که وقت برای ورزش کردن ندارند. رفتن به باشگاه ورزشی، تنها راه ورزش کردن نیست. شیوه های زیادی وجود دارد که می توانید در زمان تماشای تلویزیون، کارکردن و مسافرت به کار برید. درمورد ورزش کردن، هیچ بهانه ای وجود ندارد. اطمینان حاصل کنید که خوابتان به اندازه کافی است، اگر خسته باشید، حال و احساس خوبی نخواهید داشت.
 
۹ – میل و علاقه خود را برای انجام کارها شناسایی کرده و آن را دنبال کنید
همه ما به انجام کاری علاقه مندیم. بعضی می گویند: «ا ی کاش من به انجام کاری علاقه داشتم » یا « دیگران به انجام کاری علاقه دارند اما من ندارم ». این امر واقعیت ندارد، همه ما به انجام کاری علاقه داریم، فقط بعضی ها نمی دانند که کار مورد علاقه شان چیست. اگر شما نمی توانید از طریق انجام کار مورد علاقه خود، زندگی کنید، حداقل سعی کنید یک بار در هفته، آن کار را در زندگی خود بگنجانید. اگر واقعا نمی دانید به انجام چه کاری علاقه دارید، یک فرد متخصص و با تجربه می تواند به شما در مشخص کردن کارهای مورد علاقه تان کمک کند.
 
۱۰ – فهرستی از کارهایی را که می خواهید در زندگی انجام دهید، تهیه کنید
کارهایی را که دوست دارید قبل از پایان یافتن عمرتان انجام دهید، یادداشت کنید. این کارها نباید خارج از تعادل و افراطی باشد. کارهایی باشد که شما علاقه مند به انجام آن هستید، اما تاکنون زمانی برای آن در نظر نگرفته اید. سعی کنید یکی از کارهای موجود در فهرست خود را حداقل ماهی یک بار و یا هر چند ماه یک بار انجام دهید. ما با انجام کارهایی که به آن علاقه داریم، احساس سرزندگی بیشتری می کنیم و از زندگی نیز لذت می بریم.
 
۱۱ – در لحظه زندگی کنید
اکثر اوقات، افکار ما یا در گذشته سیر می کند، یا در آینده. فکر کردن به گذشته، معمولا با احساس تاسف، پشیمانی، شرمساری و ناامیدی همراه است؛ و فکر کردن به آینده، با احساس اضطراب، نگرانی، استرس و فشار روحی. سعی کنید خود را به لحظه و زمان حال بیاورید و لذت ببرید. به موارد آشکار و نمایان زندگی اعتماد کنید و تسلیم آنها شوید. ضرب المثل مشهوری است که می گوید تمام رویدادهای رخ داده در دیروز، مربوط به گذشته است، فردا یک راز است، امروز یک هدیه است.
 
۱۲ – فکر و ذهن خود را بر قدردانی و سپاسگزاری متمرکز کنید
هنگامی که از خواب بیدار می شوید یا به بستر می روید، یا حتی زمانی که احساس خوبی ندارید، تمام نعمت ها و برکاتی را که خداوند به شما ارزانی کرده، به خود یادآوری کنید. فقط برخوردار بودن از دو پا، دو چشم و یک بدن سالم، دلایلی برای قدردانی و سپاسگزاری از خداوند است. قدردان و سپاسگزار بودن، شما را در حالت شادی و سر زندگی قرار می دهد و به طور خودکار، روح و روانتان را متعالی می سازد. شکر گزار بودن، دلتان را روشن می کند و نعمت های بیشتری به سوی شما فرستاده خواهد شد.
 
ایمان دارم که قشنگترین عشق، نگاه مهربان خداوند به بندگانش است، پس من تو را به همان نگاه می سپارم و می دانم تا وقتی که پشتت به خدا گرم است تمام هراس های دنیا خنده دار است …



:: بازدید از این مطلب : 625
|
امتیاز مطلب : 25
|
تعداد امتیازدهندگان : 7
|
مجموع امتیاز : 7
تاریخ انتشار : یک شنبه 7 خرداد 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : nahal


 

کودک و والین,تربیت کودک

 

در دنیای امروز والدین به دلیل داشتن مشغله های فراوان زمان کمتری در کنار خانواده و فرزندانشان سپری می کنند. این در حالی است که حضور اعضای خانواده در کنار هم بر شکل گیری شخصیت کودکان تاثیر بسیار زیادی می گذارد.

 

 این امر نه تنها به آن ها احساس تعلق خاطر می دهد بلکه آن ها را در آینده به افرادی مسئولیت پذیر تبدیل می کند. فرزندان از شما والدین توقع دارند که هر زمان که به شما نیاز پیدا می کنند در کنارشان باشید. برای این که بتوانید زمان مفیدی را با فرزندان خود سپری کنید به چند نکته توجه کنید:

 

خواندن کتاب برای آن ها، فرصت خوبی برای با هم بودن است. تعریف کردن یک داستان هم می تواند جالب باشد. توصیف کردن آن چه در دوران کودکی انجام می دادید نیز برای فرزندانتان مفید و جالب خواهد بود.

 

کودکان عاشق بیرون رفتن از منزل هستند. بنابراین پیاده روی در پارک برنامه خوبی خواهد بود. فعالیت های ورزشی خارج از منزل نه تنها باعث افزایش شور و هیجان آن ها می شود بلکه آن ها را از تماشای زیاد برنامه های تلویزیون و بازی های رایانه ای دور نگه می دارد.

تعطیلات فرصت بسیار مغتنمی است تا اعضای خانواده دور هم جمع شوند. در این ایام برنامه هایی نظیر کوه نوردی یا برنامه های اردوی خانوادگی باعث تقویت روابط فرزندان و والدین می شود.

 

صرف ناهار یا شام در موقعیت مناسبی برای با هم بودن اعضای خانواده است.

 

اگر فرزند شما به تماشای برنامه تلویزیونی علاقه مند است او را به انجام بازی های فکری تشویق کنید. اما اگر همچنان بر خواسته اش تاکید می کند همراه با او به تماشای شبکه های مختلف یا برنامه های آموزنده بپردازید.

 

اگر واقعا با کمبود وقت مواجه هستید از فرزند خود بخواهید برای خرید منزل شما را همراهی کند تا هم تفریح کند و هم چیزی یاد بگیرد.

 

یاری کردن کودک برای انجام تکالیف علاوه بر این که فرصت مناسبی است تا زمان بیشتری را در کنار یکدیگر سپری کنید، باعث می شود از پیشرفت تحصیلی فرزندتان اطلاع بیشتری پیدا کنید

  •  



:: بازدید از این مطلب : 837
|
امتیاز مطلب : 22
|
تعداد امتیازدهندگان : 8
|
مجموع امتیاز : 8
تاریخ انتشار : یک شنبه 7 خرداد 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : nahal

 

کودک و تلویزیون, تماشای تلویزیون

 

 روان شناسان بر این باورند که فرزند پروری هنری است که نیاز به خلاقیت، صرف انرژی، زمان و هزینه دارد. بخش عمده ای از این انرژی صرف برنامه ریزی و مدیریت اوقات فراغت فرزندان می شود. البته نتیجه کار همیشه رضایت بخش نیست، چراکه بسیاری از والدین در تامین شرایطی مناسب برای پر کردن اوقات فراغت کودک یا نوجوان شان، بخصوص در تعطیلات نوروزی به علایق و نیازهای فرزندشان توجه نمی کنند.

 

وقتی برنامه ریزی برای اوقات فراغت فرزندان، متناسب با نیازهای روحی و جسمی آنها صورت نمی گیرد، کودکان و نوجوانان تصور می کنند که بیشتر وقت شان را باید برای تماشای تلویزیون و بازی های کامپیوتری که بیشترشان هم خشونت آمیزند، صرف کنند؛ در حالی که ضایعه ناشی از تماشای کارتون ها یا انجام بازی های خشن، کمتر از خشونت های اجتماعی نیست.

 

علت گرایش کودکان و نوجوانان به بازی های کامپیوتری یا کارتون های خشن، ارضا شدن حس هیجان و رقابت خواهی است که در قالب این نوع برنامه ها نهفته است و از نیازهای روحی این مقاطع سنی محسوب می شود.

 

● کودک هیجان می خواهد

روان شناسان تاکید می کنند این درست است که بچه های امروز با توجه به آپارتمان نشینی بیش از پیش به فعالیت های ورزشی نیاز دارند، چراکه ورزش غیر از آن که نوعی فعالیت بدنی، اجتماعی و گروهی محسوب می شود، نوعی بازی هم به حساب می آید و می تواند به حس هیجان خواهی و رقابت پذیری کودک هم پاسخ بدهد. حال این بازی ها می تواند جنبه جسمی داشته باشد یا به تقویت قوای فکری یا تخیل کودک کمک کند.

 

کاهش زمانی که بچه ها جلوی کامپیوتر یا تلویزیون می گذرانند به همت و تلاش والدین برای برنامه ریزی فعالیت ها یا بازی هایی در خارج از خانه باز می گردد که درآنها رقابت و هیجان وجود داشته باشد. موسیقی و کارهای هنری دیگر اگر رنگ و بوی رقابت به خود بگیرد، می تواند به بسیاری از نیازهای هیجانی کودک و نوجوان پاسخ بدهد.

 

● والدین مقصرند

این پدرها و مادرها هستند که نمی خواهند برای فعالیت های رقابتی کودکان خارج از منزل برنامه ریزی کنند. والدین ترجیح می دهند که فرزندشان را به تماشای کارتون یا انجام بازی کامپیوتری در خانه ترغیب کنند، زیرا خودشان هم از داشتن برنامه های پرتحرک و همراه با فعالیت های جسمی طفره می روند؛ کودک هم با تماشای برنامه های خشن به هیجانات درونی اش پاسخ می دهد.

 

بی جهت نیست که روان شناسان هشدار می دهند که صرف زمان طولانی پای تلویزیون یا کامپیوتر، فعالیت کودکان را محدود کرده و سلامت جسمی شان را به خطر می اندازد. از سوی دیگر تلویزیون ارتباط افراد خانواده را کم کرده و روابط سازنده و لازم والدین با کودکان و نوجوانان را محدود می کند.

 

● مدیریت اوقات فراغت نوروزی فرزندان

برنامه ریزی برای گذراندن اوقات فراغت باید ابتدا بر اساس علایق کودک یا نوجوانان و سپس امکانات والدین تنظیم شود. سرمایه گذاری برای تنظیم برنامه ای مفید و مفرح در تعطیلات نوروزی برای فرزندان به تامین مالی و نیز صرف وقت از سوی والدین نیاز دارد. در نظر گرفتن علایق کودک در تنظیم اوقات فراغت، پایه ای برای یادگیری مهارت های زندگی و خودشناسی او خواهد بود.

 

توجه به حس هیجان خواهی در کنار افزایش آگاهی های شناختی، روانی، اجتماعی و حرکتی اصلی ترین ضرورت ها در برنامه ریزی برای اوقات فراغت کودک یا نوجوان است.

 

● تا آخر کارتون را نبینند

روان شناسان می گویند: لزومی ندارد که والدین اجازه دهند فرزندانشان از ابتدا تا پایان یک کارتون خشن را ببینند، بلکه می توان با ایجاد سوالاتی برای تحریک حس کنجکاوی کودکان، دیدن آن را برای حدس زدن اتفاقات و تحریک حس تشخیص کودکان از شخصیت های مثبت و منفی کارتون به چند بخش تقسیم کرد. به این ترتیب از تاثیرپذیری منفی کودکان، تحت تاثیر شخصیت های این نوع کارتون ها کاسته خواهد شد؛ به بیان دیگر والدین به کسب برداشت های صحیح از شخصیت های کارتونی توسط کودکانشان کمک می کنند. استفاده مداوم از برنامه های تلویزیونی، کودک و نوجوان را به گیرنده ای بدون تفکر و بدون داد و ستد اندیشه و تجزیه و تحلیل مطالب تبدیل می کند. در واقع، صدا و حرکت او را جلب کرده و به سمت بی توجهی، عدم انتخاب و بی تفاوتی نسبت به آنچه عرضه می شود، سوق می دهد. آن گاه نسلی که باید سازنده زندگی باشد، تماشاچی صرف صحنه ها می شود. استفاده صحیح، مفید و مفرح از وقت را باید از کودکی به فرزندان آموخت.



:: بازدید از این مطلب : 710
|
امتیاز مطلب : 41
|
تعداد امتیازدهندگان : 11
|
مجموع امتیاز : 11
تاریخ انتشار : یک شنبه 7 خرداد 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : nahal

جام جم آنلاین: یک مطالعه که به تازگی انجام شده نشان می دهد که مصرف غذاهای لبنی برای سلامت مغز مفید است.

 

به گزارش روزنامه دیلی میل، محققان امریکایی و استرالیایی با مطالعه هزار بزرگسال دریافتند افرادی که مرتب محصولات لبنی مانند شیر، پنیر و ماست مصرف می کنند درآزمون های توانایی ذهنی از افرادی که هرگز و یا بندرت محصولات لبنی مصرف می کنند امتیازات بیشتری کسب می کنند.

در این مطالعه که در مجله Neurology منتشر شده است محققان به جای تکیه کردن به گزارش افراد مورد مطالعه، سطوح مختلف چربی خون آنها را اندازه گرفتند.

مطالعات انجام شده بر روی بافت مغز به خوبی نشان می دهند که عملکرد مغز به شدت به یک میزان خوب چربی وابسته است.

مغز ما از ۶۰ درصد چربی تشکیل شده است. سلول های مغز با لایه های میلین که از ۷۵ درصد چربی تشکیل شده جدا می شود و لازم است که چربی میلین به طور مداوم جایگزین شود.

محققان با انجام مطالعه ای دیگری بر روی ۱۰۴ فرد سالمند دریافتند، انسان های مسنی که سطح چربی مفید بیشتری در خونشان دارند کمتر به بیماری آلزایمرمبتلا می شوند.(ایرنا)



:: بازدید از این مطلب : 730
|
امتیاز مطلب : 43
|
تعداد امتیازدهندگان : 13
|
مجموع امتیاز : 13
تاریخ انتشار : سه شنبه 2 خرداد 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : nahal

یکی از باورهای غلط در مورد عسل این است که عسل غلیظ بهتر از عسل رقیق است اما این باور غلط است. 

 

عسل خوب غلیظ است یا رقیق؟

یکی از باورهای غلط در مورد عسل این است که عسل غلیظ بهتر از عسل رقیق است اما این باور غلط است.

عسل طبیعی در هوای سرد غلیظ می‌شود و در هوای گرم رقیق می‌شود. به عنوان مثال عسل اگر در یخچال قرار گیرد غلیظ می‌شود و زمانی که در دمای اتاق قرار گیرد رقیق می‌شود، ضمناً عسل جنگل‌های شمال و عسل مرکبات رقیق‌تر از عسل‌های مناطق کوهستانی است، اما بدان معنی نیست که عسل مرکبات یا جنگل از کیفیت پایین‌تری نسبت به عسل کوهستان است، تنها رطوبت در این عسل‌ها به علت شرایط آب و هوایی منطقه بالا می‌رود که در نتیجه ممکن است این عسل‌ها سریع‌تر در معرض تخمیر قرار گیرند که با انجام مراحل صحیح بسته بندی و انبار داری و مصرف سریع این عسل‌ها می‌توان این مسئله را حل نمود.

از نظر خواص نیز همه عسل‌ها دارای مواد قندی هستند که به سرعت جذب بدن می‌شوند و از نظر طعم، بو، مزه نیز گل هر گیاهی خواص منحصر به فرد خود را دارد و طبیعتاً برتری خاصی بین آن‌ها وجود ندارد.

 

بعضی عسل‌ها فقط اسمشان عسل است

تا حدود زیادی ترکیب و خواص عسل‌های مختلف با هم یکسان هستند البته اگر تغییراتی در روند تولید آن‌ها داده نشده باشد. عسل‌های ارزان‌قیمت موجود در بازار که به «عسل چینی» معروفند، در حقیقت عسل نیستند بلکه «گلوگز مایع» هستند.

«گلوکز مایع» در صنعت تهیه محصولات قندی اهمیت زیادی دارد و از هیدرولیز نشاسته ذرت، گندم، سیب‌زمینی و… به دست می‌آیند. در واقع عسل‌های چینی، نشاسته یا قندی هستند که طی فرآیند هیدرولیز تهیه می‌شوند. رنگ و ظاهر این نوع عسل‌ها، شبیه عسل طبیعی است اما با شیرینی کمتر.

عسل خالص عسلی است که قند اینورت یا گلوکز مایع به آن اضافه نشده باشد

و زنبورها با شهد گل و گیاه تغذیه شده باشند، اما متأسفانه برخی از زنبورداران، زنبورها را با آب‌قند یا شکر تغذیه می‌کنند زیرا نگهداری کندوهای عسل در نواحی

پرگل برای آن‌ها هزینه‌بردار است

 

 

تقریباً همه عسل‌های موجود در بازار تقلبی هستند و این بزرگ‌ترین تقلبی است که در تولید و عرضه عسل انجام می‌شود. معمولاً در صنایع، «گلوکز مایع» یا «قند اینورت» را با عسل مخلوط می‌کنند، به همین دلیل تقریباً بو، طعم و مزه عسل طبیعی می‌دهد و به راحتی نمی‌توان تشخیص داد که عسل مرغوب است یا نه.

 

در حقیقت، عسل خالص عسلی است که قند اینورت یا گلوکز مایع به آن اضافه نشده باشد و زنبورها با شهد گل و گیاه تغذیه شده باشند، اما متأسفانه برخی از زنبورداران، زنبورها را با آب‌قند یا شکر تغذیه می‌کنند زیرا نگهداری کندوهای عسل در نواحی پرگل برای آن‌ها هزینه‌بردار است. خواص و ارزش تغذیه‌ای این نوع عسل‌ها مانند عسل‌های طبیعی نیست.

به علاوه، بو، تغییر رنگ عسل، غلظت، شکرک‌زدن یا نزدن را نباید ملاکی برای تشخیص مرغوبیت عسل دانست. عسل مرغوب و خالص به ندرت یافت می‌شود و در صورتی که عسل طبیعی باشد، نسبتاً قیمت بالایی خواهد داشت. پس هنگام خرید عسل، به گفته‌های فروشنده اکتفا نکنید.

asal-chini.jpg (257×218)

 

عسل چینی نخرید

مدیرعامل اتحادیه زنبورداران ایران از واردات عسل‌های بی کیفیت با عنوان عسل چینی انتقاد کرد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، رئیسی سرحدی با بیان این که در ایران بیش از ۴۸ هزار تن عسل تولید می‌شود، افزود: این میزان تولید بسیار بیشتر از مصرف سرانه کشورمان است که اگر برنامه ای اصولی برای آن اندیشیده شود حتی امکان صادرات عسل به کشورهای اروپایی خواهیم داشت که متأسفانه با این میزان تولید جای تعجب وجود دارد که چگونه مسئولان اجازه واردات این عسل بی کیفیت را صادر کرده‌اند.

وی تصریح کرد: در بررسی‌های صورت گرفته در آزمایشگاه‌های دامی مشخص شد که آب استفاده شده برای تولید این عسل از پسماند کارخانجات صنایع نساجی کشور چین است که موجب عفونت‌های روده ای و کبدی می‌گردد.

مدیرعامل اتحادیه زنبورداران ایران به هم‌وطنان توصیه کرد از خریداری این گونه عسل‌ها که در برخی شهرها دست‌فروش‌ها و در برخی از شهرها در مراکز خرید عرضه می‌شود، خودداری کنند.

بر اساس این گزارش، عسل چینی از مرزهای دریایی کشور به مقدار بسیار فراوان وارد ایران می‌شود.

عسل طبیعی تولید شده در ایران بیش از ۸۰ هزار ریال قیمت دارد در حالی که عسل چینی وارد شده به ایران در بازار قیمتی معادل یک دلار دارد.

فرآوری: مریم مرادیان نیری

بخش تغذیه و آشپزی تبیان



:: بازدید از این مطلب : 508
|
امتیاز مطلب : 42
|
تعداد امتیازدهندگان : 12
|
مجموع امتیاز : 12
تاریخ انتشار : سه شنبه 2 خرداد 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : nahal

پوکی استخوان (که به معنای نازک و ضعیف شدن استخوان هاست) نگرانی اصلی اکثر خانم ها در سنین یائسگی است. از این رو لازم است پیشگیری را مدت ها پیش از یائسگی شروع کنیم. صرف نظر از مصرف کلسیم و ویتامین D کافی، ورزش مهم ترین عامل پیشگیری از پوکی استخوان به شمار می رود.

 

کار با وزنه

یک صندلی محکم با پشتی و نشیمنگاه مناسب، کفش ورزشی مناسب با پاشنه های ضدسرخوردگی، حصیر مخصوص تمرینات ورزشی (یک گلیم یا حوله تمیز ضخیم نیز کافی است) و وزنه هایی برای تمرینات دست ها و مچ دست ها داشته باشید.

مناسب ترین وسایل عبارتند از وزنه های دمبل شکل دستی و قوزک بندهای جیب دار برای قرار دادن وزنه های اضافی. برای شروع حداقل ۵ تا ۱۰ دقیقه تمرین کنید تا عضلات تان گرم شده و از حالت سختی و سفتی بیرون آید.

می توانید به قدم زدن (در بیرون یا داخل منزل و یا بر روی تردمیل) بپردازید، یا از ماشین های پاروزنی، پله های مصنوعی، یا هر وسیله دیگر ویژه ورزش های داخل منزل استفاده کنید.

برای آنکه بهترین نتیجه را بگیرید، هفته ای دو یا سه بار اقدام به این کار کنید تا عضلات تان ۴۸ ساعت وقت برای بازیابی در فاصله بین ورزش ها داشته باشد.

 

استفاده از صندلی

یک صندلی را طوری قرار دهید که پشتش به دیوار باشد. با زانوهای خمیده، کف پاها بر روی زمین و پاهای باز شده به عرض لگن روی صندلی بنشینید.

کف دست ها را به حالت ضربدری بر روی شانه ها قرار داده، به پشتی صندلی تکیه دهید. سر، گردن و پشت را در خطی مستقیم قرار داده، نیمه بالایی تنه را بلند کنید. سپس به آهستگی بر روی دو پا بایستید. اندکی مکث کنید. سپس به همان شیوه که بلند شدید، بنشینید و در همان وضعیت اولیه قرار گیرید.

این کار را ۸ تا ۱۵ بار تکرار کنید. زمانی که از آمادگی بیشتری برخوردار شدید، وزنه ای در هر دست بگیرید و دست هایتان را به حال ضربدری بر روی سینه قرار دهید.

انجام برخی تمرینات خم شدن مانند درازونشست، خطر شکستگی ستون فقرات را در افرادی که در آنها احتمال پوکی استخوان وجود دارد، افزایش می دهد

 

 

ورزش های تعادلی

 

در حال حاضر شما تعادل خوبی دارید و مراقب هستید تا از زمین خوردن و شکستن استخوان هایتان جلوگیری کنید، ولی با افزایش سن باید بتوانید از خودتان به طور مستقل نگهداری کنید.

- ورزش های تعادلی به حفظ تعادل و ایستادگی روی پاها کمک می کنند و مانع از افتادن فرد می شوند. این ورزش ها ویژه افرادی است که مشکلات تعادلی دارند یا دارای شرایط خاص ارتوپدیک هستند.

- اگر دارای شرایط خاص نمی باشید و تمایل دارید این ورزش ها را انجام دهید، قبل از شروع ورزش های تعادلی، حتما با پزشک خود مشورت کنید.

- سعی کنید ورزش های تعادلی را روزی یک بار و در بیشتر روزهای هفته انجام دهید.

varzesh-pooki-ostekhan1.jpg (200×251)

۱- بلند کردن ساق پا به طرف جلو

- برای این ورزش و سایر ورزش های تعادلی، نیاز به یک تکیه گاه مانند میز، دیوار یا یک صندلی سنگین دارید، تا با یک دست و در حالت ایستاده به آن تکیه دهید. در حالت ایستاده با انگشتان دست به یک سطح تکیه دهید. اگر نمی توانید به جایی تکیه کنید، از کسی بخواهید که شما را کمک کند.

- یکی از پاهای خود را به آرامی از روی کف زمین بلند کنید و به مدت ۵ ثانیه نگه دارید. این عمل را ۵ بار تکرار کنید و سپس پای خود را عوض کنید.

- حالا سعی کنید بدون تکیه گاه این ورزش را تکرار کنید.

- سعی کنید این ورزش را یکبار هم با چشم بسته، بدون تکیه به جایی انجام دهید.

 

 

varzesh-pooki-ostekhan2.jpg (200×254)

2- پنجه دست به طرف جلو

- پاها را به اندازه عرض شانه از هم باز کنید. دست ها را به اندازه شانه بالا آورید، طوری که کف دست‌ها به طرف جلو باشد.

- دست راست را از شانه تا نوک انگشت کشیده و پای چپ خود را به طرف جلو بگذارید و در حالی که پنجه پا با سطح زمین تماس دارد، پنجه پای چپ را به طرف پایین متمرکز کنید.

- این عمل را با دست و پای مخالف هم حداقل ۵ بار تکرار کنید.

 

varzesh-pooki-ostekhan3.jpg (200×250)

3- ایستادن روی یک پا

- پاهایتان را به اندازه عرض شانه باز کنید و دست هایتان را کاملا به طرف جلو بکشید.

- پای چپ را بلند کنید و آن را به طرف عقب خم نموده، به مدت ۵ ثانیه نگه دارید.

- این عمل را ۵ بار تکرار نموده و سپس پایتان را عوض کنید.

- همچنانکه سعی می کنید این عمل را بهبود بخشید، در طول روز هم ایستادن روی یک پا را تمرین کنید، برای مثال هنگام شستن ظروف روی یک پا بایستید.

- هر چه بیشتر تمرین کنید، تعادل شما بیشتر بهبود می یابد.

 

 

varzesh-pooki-ostekhan4.jpg (200×248)

 

4- ورزش تای‌چی

- ورزش تای چی نوعی ورزشی رزمی ملایم چینی است که باعث سلامتی، افزایش طول عمر و آرامش روحی می گردد. این ورزش معمولا به صورت گروهی هنگام صبح انجام می شود.

- تای چی ورزش بدنی آرام، غیررقابتی و راه رفتنی است. برای انجام ورزش تای چی بایستید و یک سری حرکات مشخص و آرام را بدون توقف انجام دهید.

- مطالعات نشان داده است که تای چی تعادل بدن را بهبود می بخشد و مانع افتادن افراد مسن می شود. تمرین های تای چی در بلند مدت عملکرد تعادلی زانو را بهبود می بخشند.

- اگر چه تای چی عموما ورزش سالمی است، اما قبل از شروع آن با پزشک خود مشورت کنید. این ورزش برای رفع مشکلات مفاصل، ستون فقرات و قلب مناسب است.

 

چند نکته درباره ورزش پوکی استخوان

- افراد مبتلا به پوکی استخوان باید از تمریناتی که در آنها کمر خم می شود، اجتناب کنند.

- انجام منظم برخی تمرینات خم شدن مانند درازونشست، خطر شکستگی ستون فقرات را در افرادی که در آنها احتمال پوکی استخوان وجود دارد، افزایش می دهد.

- اگر یک فرد شکستگی چندگانه ای را در ستون فقرات نشان داد، یا توده استخوانی کم یا درد کمر داشت، شرکت در فعالیت های تمرینی تحمل وزن باید محدود شوند و به شنا کردن، راه رفتن در آب و برنامه های هوازی آبی و تمرینات روی صندلی تغییر یابند.

- به افرادی که به پوکی استخوان مبتلا هستند و همچنین سایر افراد سالم توصیه می شود شیر، ‌ماست، حبوبات، سویا و میوه را به میزان زیاد مصرف کرده و حتما در برنامه روزانه خود ورزش را بگنجانند، چرا که اگر فشار کافی به استخوان ها وارد نشود، استحکام آنها کمتر می شود.

فرآوری : زهره لطیفی

بخش سلامت تبیان

  منابع:

مرکز بهداشت و درمان دانشگاه تهران – نرگس رحمتی

گروه تربیت بدنی شهر نهاوند

ایرنا

اسپورت فا

  •  



:: بازدید از این مطلب : 675
|
امتیاز مطلب : 48
|
تعداد امتیازدهندگان : 12
|
مجموع امتیاز : 12
تاریخ انتشار : سه شنبه 2 خرداد 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : nahal

تمام غذاها و خوراکی‌هایی که مصرف می‌کنید روی پوست شما تأثیر می‌گذارد. در این بین خوردنی‌ها و نوشیدنی‌هایی هم هستند که در عین خوشمزگی به پوست رحم نمی‌کنند. با ما همراه باشید. 

 

مواد غذایی صنعتی و فست‌فودها

به عقیده‌ی متخصصان حوزه‌ی تغذیه، مواد غذایی صنعتی و فست‌فودهادشمنان بدن و به ویژه پوست هستند.

در واقع نه تنها این قبیل محصولات غذایی حاوی هیچ نوع مواد مغذی نمی‌باشند بلکه سرشار از نمک، قند و چربی‌های مضر هستند که به بدن ما آسیب می‌رسانند.

افرادی که برنامه‌ی غذایی‌شان سرشار از مواد غذایی صنعتی و گلوسیدهای ساده است باید بدانند این قبیل مواد غذایی روی پوستشان تأثیر منفی می‌گذارند که باعث التهاب‌های پوستی شده و به سلول‌ها آسیب می‌رسانند.

 

کافئین

متخصصان حوزه‌ی تغذیه معتقدند که زیاده‌روی در مصرف قهوه و چای حاوی کافئین باعث خشکی پوست می‌شوند زیرا این نوشیدنی‌ها، نوشیدنی‌های ادرار آوری محسوب می‌شوند. برای همین توصیه می‌کنیم در مصرف نوشیدنی‌های حاوی کافئین زیاده‌روی نکنید.

برای داشتن پوستی شاداب و زیبا از مصرف میوه، سبزیجات تازه، مواد غذایی حاوی امگا ۳ و… غافل نشوید

 

 

در واقع مصرف بیش از ۴۰۰ میلی گرم کافئین در روز که معادل ۲۴۰ میلی لیتر قهوه می‌باشد به پوست آسیب می‌رساند. سازمان سلامت کانادا به خانم‌های جوان توصیه می‌کند روزانه بیش از ۲ فنجان قهوه مصرف نکنند.

 

 

قند

توصیه‌ی اکید می‌کنیم که از مصرف زیاد قند بپرهیزید به ویژه اگر از دیابت یا مقاومت انسولین رنج می‌برید. به عقیده‌ی متخصصان محصولات غذایی شیرین مقاومت و ایمنی پوست را از بین می‌برند و اجازه نمی‌دهند سلول‌های افرادی که از دیابت یا مقاومت انسولین رنج می‌برند احیا شود. زیرا در این حالت بدن قادر نیست به درستی قند را جذب کند.

taghzie-poost1.jpg (222×198)

 

الکل

مصرف الکل باعث خستگی کبد می‌شود و زمانی که کبد به درستی کار نکند مشکلاتی از قبیل گشاد شدن منافذ پوستی، پاره شدن مویرگ‌ها و رشد غدد مولد عرق به وجود می‌آید.

متأسفانه در بیشتر موارد تمام مشکلات پوستی روی پوست صورت ایجاد می‌شود و البته پوست نقاط دیگر بدن نیز از این مشکلات در امان نخواهد بود.

 

برای داشتن پوستی شاداب و زیبا از مصرف میوه، سبزیجات تازه، مواد غذایی حاوی امگا ۳ و… غافل نشوید.

ترجمه: فاطمه مهدی پور

بخش تغذیه و آشپزی تبیان



:: بازدید از این مطلب : 727
|
امتیاز مطلب : 23
|
تعداد امتیازدهندگان : 9
|
مجموع امتیاز : 9
تاریخ انتشار : سه شنبه 2 خرداد 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : nahal

نتایج بررسی ها نشان می دهد، دندان درآوردن کودک باعث بیماری وی نمی شود و این مطلب منبع علمی دقیقی ندارد.

دکتر بهروز باوریان، عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفتگو باخبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، با اشاره به برخورد نامناسب مردم نسبت به این مسئله اظهار کرد: دندان درآوردن کودکان مصادف است با زمانی که سیستم ایمنی بدن آنها به حداقل می‌رسد و همچنین آنها به دلیل خارش لثه اجسام گوناگونی را به سمت دهان خود می‌برند.

 

وی در ادامه یادآور شد: کودکان در ۶ تا ۹ ماهگی دندان در می آورند و این درست زمانی است که تازه یاد می‌گیرند اجسام را در داخل دهانشان فرو برند و با اجسام آلوده در اطرافشان بازی کنند.

دکتر باوریان در پایان افزود: دندان درآوردن موجب بی‌قراری کودک و نه اسهال و بیماری وی می‌شود



:: بازدید از این مطلب : 743
|
امتیاز مطلب : 42
|
تعداد امتیازدهندگان : 11
|
مجموع امتیاز : 11
تاریخ انتشار : سه شنبه 2 خرداد 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : nahal

به گزارش سرویس علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران، «گل گاوزبان» یک گیاه علفی یک ساله است که از اردیبهشت تا شهریور گل می دهد. این گیاه به احتمال زیاد بومی منطقه مدیترانه است ولی برخی محققین عقیده دارند بومی خاورمیانه است.

 

براساس این گزارش، «گل گاوزبان» بویی شبیه به خیار دارد و طعم آن تند می باشد. حاوی موسیلاژ، ساپونین ها، تانن ها و دیگر ترکیبات است و مدر،ضد التهاب و سرد است. البته اثر آن اختصاصی نیست.

همچنین، دم کرده«گل گاوزبان» برای التهاب مجاری ادرار، روماتیسم و بیماریهای قلبی مفید است. بخش‌های هوایی گاو زبان باشوید بعنوان سالاد یا بعنوان چاشنی در سالاد استفاده می شود.

گفتنی است این گیاه ازحالت وحشی جمع آوری می شود و نیز برای مصارف خانگی کشت می شود.



:: بازدید از این مطلب : 663
|
امتیاز مطلب : 45
|
تعداد امتیازدهندگان : 11
|
مجموع امتیاز : 11
تاریخ انتشار : سه شنبه 2 خرداد 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : nahal

به گزارش سرویس علمی باشگاه خبرنگاران،داشتن چنین پوستی، تاثیر زیادی در کاهش اعتماد به نفس هر جوانی خواهد داشت، این اثرات روانی منفی به حدی آزاردهنده است که بسیاری افراد حاضرند برای رفع جاهای جوش‌ها به خصوص در ناحیه صورت، تن به روش‌های سخت و پرهزینه بدهند تا شاید رویای داشتن پوستی صاف و زیبا را به واقعیت تبدیل کنند.

 

 

در حالی که بنا به گفته متخصصان پوست نه تنها درمان جای جوش نسبی است، بلکه رسیدن به نتیجه مطلوب درمانی به عمق فرورفتگی، میزان بازسازی پوست شخص و البته انتخاب درمان مناسب بستگی دارد.

دکتر سعید کشاورز، متخصص پوست و عضو هیات علمی دانشگاه بقیه‌الله گفت: جای جوش اگر به معنای ایجاد فرورفتگی در پوست باشد، به هیچ وجه و در هیچ شرایطی صددرصد درمان نمی‌شود، بلکه تنها می‌توان با بهره‌گیری از یکی از روش‌های نوین درمانی، شدت و آثار منفی آن را کاهش داد.

جوش‌هایی که آثارشان محو نمی‌شود

دکتر کشاورز نیز با تاکید بر این که معمولا جوش‌های بزرگ و چرکی آثاری از خود بر پوست به جا می‌گذارد، می‌گوید: البته باقی ماندن جای جوش به چند عامل بستگی دارد که یکی زمینه‌های ژنتیک پوست برای ترمیم و بازسازی است که در برخی افراد، این زمینه بسیار ضعیف است.

از سوی دیگر دست کاری زیاد و فشار دادن جوش‌های چرکی به باقی ماندن جای آنها روی پوست منجر می‌شود، پس توصیه می‌شود که در هر شرایطی از دستکاری جوش‌ها پرهیز شود.

جای جوشی که محو می‌شود

متخصصان پوست معتقدند پیشگیری از ایجاد جای جوش بسیار ساده‌‌تر از درمان آن است، به همین دلیل در اکثر موارد، این متخصصان بر درمان طبی زودرس و طولانی جوش‌ها یعنی تا محو شدن کامل آنها تاکید می‌کنند.

عضو هیات علمی دانشگاه بقیة‌الله تاکید می‌کند: اگر جای جوشی به شکل لکه‌های قرمز روی پوست دیده شود، نیاز به درمان نداشته و پس از مدتی به خودی خود محو می شود، اما اگر جای جوش به شکل لکه‌ها قهوه‌ای باشد، با لیزر قابل درمان است. از سوی دیگر لکه‌های تیره و قهوه‌ای رنگ با لایه‌برداری یا پیلینگ‌های پوستی نیز قابل رفع است.

دکتر کشاورز می‌افزاید: درمان میکرودرم نیز نوعی از روش‌های لایه‌برداری محسوب می‌شود که در آن از روش‌های فیزیکی برای از بین بردن جای جوش استفاده می‌شود، اما رفع جای جوش‌های عمیق بسته به قابلیت بازسازی پوست و روش درمانی انتخابی، قابلیت درمان نسبی دارد.

روش‌های درمانی متنوع

متخصصان پوست روش‌‌های مختلفی را برای درمان اسکار یا جای جوش صورت پیشنهاد می‌کنند که عمده‌‌ترین آنها لیزر است و آثار تهاجمی کمی چون زخم و قرمزی را روی پوست به جا می‌گذارد.

البته از روش‌های درمانی دیگری چون پانچ یعنی بریدن یا برآمده کردن جای جوش نیز استفاده می‌شود که در هر دو مورد خون‌ریزی ایجاد شده به پر شدن جای جوش تا حد قابل قبولی منجر می‌شود.

دکتر کشاورز اضافه می‌کند: استفاده از فیلرها یا پرکننده‌ها که می‌تواند از نوعی ژل یا چربی خود بدن باشد، نیز از روش‌های رایج درمان جای جوش محسوب می‌شود، اما این روش به دلیل عوارضی که دارد، شیوه مطلوبی نیست.

تراشیدن پوست، روشی تهاجمی و موثر

این متخصص پوست با اشاره به تهاجمی بودن روشی تحت عنوان «درم ابریژن» که با تراشیدن، لایه سطحی پوست برداشته می‌شود، می‌گوید: به دنبال انجام این روش لایه زیرین پوست که ظاهر صاف‌ و شفاف‌‌تری دارد، جایگزین لایه ناصاف و پر از اسکار قبلی می‌شود.

اما میزان قرمزی و لکه‌های ناشی از انجام این روش نه تنها تا چند ماه روی پوست می‌ماند، بلکه برای این‌که به لکه‌های ماندگاری تبدیل نشود به مراقبت زیادی نیاز دارد.

وی ادامه می‌دهد: بعضی مواقع جوشگاه‌‌های عمیق پوست صورت را می‌توان با عمل جراحی برداشت و محل را بخیه کرد، در برخی بیماران نیز لازم است اسکارهای عمیق توسط تزریق کلاژن پر شده یا در بعضی موارد که پیوند پوست از پشت گوش به ناحیه فرو رفته انجام ‌شود.
اما لیزرهای کم تهاجمی که میزان التهاب و قرمزی کمی را به جا می‌گذارد، یکی از موثرترین روش‌ها برای از بین بردن جای جوش محسوب می‌شود.



:: بازدید از این مطلب : 871
|
امتیاز مطلب : 43
|
تعداد امتیازدهندگان : 11
|
مجموع امتیاز : 11
تاریخ انتشار : سه شنبه 2 خرداد 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : nahal

آب منبع خوبی برای سلامت پوست است.

به گزارش سرویس علمی،‌ پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ قبل از هر چیز باید بدانید آب منبع خوبی برای سلامت پوست است و با از بین بردن سموم بدن باعث شفافیت طبیعی پوست شما خواهد شد. همچنین با نوشیدن آب، اسید معده، معالجه می‌‌شود، از این ‌رو برای سیستم هاضمه مفید است.

آب منبع خوبی برای حفظ و شادابی پوست به شمار می‌رود و برای سلامت قلب مفید است و انرژی را افزایش داده و باعث کاهش وزن است

نوشیدن آب برای سلامت پوست و نیز سیستم هاضمه مفید است.

*برای قلب مفید است

با نوشیدن مقدار آب توصیه شده در روز، می‌توان از بروز حملات قلبی پیشگیری و یا احتمال ابتلا به آن را کاهش داد. طی تحقیق منتشره در نشریه آمریکایی “اپیدمیولوژی”، احتمال مرگ ناشی از حملات قلبی، در کسانی که روزانه بیش از ۵ لیوان در روز آب می‌نوشند نسبت به کسانی که کمتر از ۲ لیوان در روز آب می‌نوشند، ۴۱ درصد کاهش می‌یابد.

*باعث افزایش انرژی و کاهش وزن می‌شود

میزان انرژی در کسانی که روزانه به مقدار کافی آب می‌نوشند نسبت به افرادی که بدنشان با کمبود آب روبروست، از سطح بالاتری برخوردار است.

کم آبی در بدن می‌تواند منجر به سستی و خواب‌آلودگی و در نهایت ضعف عضلات و سردرد شده و همچنین سوخت و ساز بدن را کاهش دهد.

آب می‌تواند با تحریک بدن با این تفکر که “پر است” از افزایش وزن پیشگیری کند و به این ترتیب شما را از افراط در خوردن غذاها باز ‌دارد.

*توصیه کارشناسان

پزشکان و متخصصان تغذیه، مقدار ۸ لیوان آب در روز را پیشنهاد می‌کنند و برای افرادی که روزانه به مقدار کافی میوه و سبزی‌جات مصرف می‌کنند، ۶ لیوان در روز را توصیه می‌کنند.

برای افرادی که هر روز ورزش می‌کنند، ۸ لیوان آب در روز را کافی می‌دانند.



:: بازدید از این مطلب : 585
|
امتیاز مطلب : 41
|
تعداد امتیازدهندگان : 13
|
مجموع امتیاز : 13
تاریخ انتشار : سه شنبه 2 خرداد 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : nahal

سلامت نیوز: «رزماری» در درمان زخم های کهنه، پوست های چروک نما و پیر به صورت کمپرس و یا اسانس مؤثر است.


از «رزماری» یا «اکلیل کوهی» طی سالیان طولانی در مراقبت از پوست و مو، پاکسازی و سم زدایی از پوست های چرب و مستعد به آکنه استفاده می شده است.

این گیاه، به لحاظ داشتن اثرات فوق العاده در ایجاد جوانی، شهرت جهانی دارد. از این گیاه برای تأمین سلامت موها و جلوگیری از ریزش بیش از حد معمول آنها استفاده می شود.

این گیاه در برگرداندن رنگ مو به موهای خاکستری و حتی درمان طاسی مشهور است.

برگ ها و سرشاخه گل دار، بهترین قسمت گیاه رزماری است. این گیاه در تقویت معده و برای مقابله با ضعف عمومی و خستگی مفرط نیز مفید است.

رزماری ضدتشنج و ضدروماتیسم بوده و در درمان نرمی استخوان و نارسایی کبد مؤثر است.

روغن رزماری، محرک سیستم اعصاب مرکزی است و ازنظر رایحه و اثر، گرم و نافذ است.

رزماری، گیاهی همیشه سبز و شاداب است و برگ دهی آن زمان مشخصی ندارد و دائماً درحال تحول است.

منبع: روزنامه کیهان



:: بازدید از این مطلب : 516
|
امتیاز مطلب : 40
|
تعداد امتیازدهندگان : 11
|
مجموع امتیاز : 11
تاریخ انتشار : سه شنبه 2 خرداد 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : nahal

جام جم آنلاین: تحقیقات تازه در فرانسه نشان می‌دهد که خوردن دو تا سه عدد سیب در روز سطح کلسترول خون را پایین می‌آورد.

این تحقیقات حاکی از آن است که پوست سیب مملو از فیبر موسوم به پکتین است که رسوب‌های کلسترول را از بین می‌برد.

پژوهشگران انستیتوی ملی علوم میوه در ژاپن نیز در تحقیقات تازه خود دریافتند، خوردن ۴۰۰ گرم (دو سیب) در روز سطح کلسترول خون را تا ۲۱ درصد پایین می‌آورد.

همچنین سیب درصد ویتامین C در خون را به طور محسوس بالا می‌برد.

سیب دارای آهن، آب، پروتئین، چربی، کلسیم، مس، فسفر و ید است که ید آن برای تقویت غدد مفید است.

این میوه همچنین دارای ویتامین A،B،C،B2،E و نیکوتیل است. سیب ناراحتی‌های شایعی مانند خشکی، ترک‌خوردگی پوست، رنگ پریدگی و بسیاری از بیماری‌های پوستی طولانی‌مدت و مزمن را از بین می‌برد.(فارس)



:: بازدید از این مطلب : 543
|
امتیاز مطلب : 35
|
تعداد امتیازدهندگان : 10
|
مجموع امتیاز : 10
تاریخ انتشار : سه شنبه 2 خرداد 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : nahal

سلامت نیوز: سرفه می‌تواند از علت‌های مختلفی ناشی شود. اکثر سرفه‌ها ناشی از سرماخوردگی و آنفلوانزا می‌باشند و معمولا حداکثر یک یا دو هفته طول می‌کشند. سرفه‌های مزمن معمولا بیشتر از چهار هفته طول می‌کشند و نمایانگر یک مشکل جدی مانند آسم، آلرژی، برونشیت و یا سینوزیت همراه با ترشحات داخل حلقی می‌باشند، ولی در هر حال علت آن هرچه باشد برای خود فرد و اطرافیان بسیار کلافه کننده است.


در درمان سرفه‌هایی که علت آلرژی و حساسیت دارند باید مواد آلرژن و حساسیت‌زا از معرض بیمار دور شود تا به تخفیف علائم کمک کند. گاهی اوقات سرفه‌ها ممکن است در اثر برونشیت مزمن در افراد سیگاری بروز کند. در این نوع سرفه‌ها پرهیز غذایی تاثیری ندارد. تک سرفه‌های خشک معمولا آلرژیک هستند، در حالی که سرفه‌های خلط آور مربوط به مشکلات ریه و بیماری سینوزیت می‌شوند، ولی به هر حال با تقویت سیستم ایمنی می‌توان از بروز بیماری، آلرژی و عفونت در بدن کاسته  و در نتیجه سرفه را کاهش داد.

ویتامین D

این ویتامین یک ویتامین محلول در چربی می‌باشد و در بدن ذخیره می‌گردد و در تنظیم عملکرد سیستم ایمنی نقش دارد. ثابت شده است که ویتامینD  در عملکرد مناسب سیستم مخاطی موجود در ریه‌ها تاثیرگذار است و در صورت کمبود آن در بدن سرفه تشدید می‌شود.

دمکرده‌ها، جوشانده‌ها و عصاره‌های گیاهی

برخی از قطره‌های مخصوص تخفیف سرفه حاوی عصاره‌های گیاهی مانند اکالیپتوس، نعنا و آویشن می‌باشند. این قطره‌های گیاهی از طریق افزایش بزاق باعث توقف سرفه می‌شوند.
با مصرف دمکرده‌ها و جوشانده‌های گیاهی می‌توان سرفه را کنترل نمود. جهت تهیه این جوشانده‌ها باید ۲-۱ قاشق چایخوری از گیاه را در یک فنجان آب جوش برای مدت مشخصی خیساند تا عصاره آن خارج شود. اگر گیاه به شکل ریشه باشد، به مدت ۱۵ دقیقه، اگر دانه باشد ۱۵-۱۰ دقیقه و در صورتی که برگ باشد ۱۰-۳ دقیقه کفایت می‌کند. سپس مواد جامد را جدا کرده وجوشانده مصرف شود. روزانه می‌توان به میزان ۴-۳ لیوان از این جوشانده‌ها مصرف نمود.

یکی از گیاهان مورد استفاده در درمان سرفه، آویشن می‌باشد. این گیاه بوی بسیار مطبوع و مزه تندی دارد و یکی از گیاهان زیبا و معطر است که در اکثر مناطق معتدل می‌روید. این گیاه داروی بسیارخوبی برای دستگاه تنفسی و بیماری‌هایی از قبیل زکام، برونشیت، آسم وگریپ می‌باشد. مواد موثر آویشن خلط‌آور بوده و برای معالجه سرفه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ویتامین‌های گروه B

تحقیقی در دانشگاه تورین نشان داده است که کمبود ویتامین B12 منجر به سرفه‌های مزمن می‌گردد. این ویتامین محلول در آب بوده و در تشکیل سلول‌های خونی و عملکرد بهینه سیستم مغز و اعصاب تاثیرگذار است.
در افرادی که مبتلا به کمبود این ویتامین هستند سرفه‌های مزمن به دلیل ایجاد حساسیت زیاد در نایژه‌ها و افزایش عوامل التهابی ایجاد می‌شود و این مورد باید در درمان سرفه‌های بدون علت در نظر گرفته شود. در صورتی که سلول‌های ایمنی بدن عملکرد مناسب نداشته باشند، ضعف و عفونت باعث تشدید سرفه خواهد شد.
سایر ویتامین‌های گروه B هم در درمان سرفه موثر می‌باشند. ویتامین B از دسته ویتامین‌هایی می‌باشد که برای مقابله بدن در برابر بیماری‌ها ضروری است. میوه‌جات و سبزیجات تازه از منابع غذایی سرشار این ویتامین‌ها می‌باشند. منابع غذایی دیگر این ویتامین جگر، دانه‌های کامل و شیر و لبنیات می‌باشند. به منظور تامین مقدار کافی این ویتامین لازم است  از مصرف غذاهایی که از جذب این ویتامین جلوگیری می‌کنند، اجتناب شود (مانند شکر). غذاهای حاوی شکر و کربوهیدرات فراوان از طریق تحریک لایه‌های داخلی مری نیز باعث تشدید سرفه و بدتر شدن شرایط می‌شوند.

ویتامین A و آهن

مصرف آهن و ویتامین A در کاهش میزان عفونت‌ها بسیار مهم می‌باشد. در یک مطالعه نشان داده شده است که استفاده از مکمل‌های این دو ماده مغذی باعث افزایش قوای ایمنی کودکان در سنین مدرسه و کاهش میزان عفونت‌های ریوی و سرفه شده است. از منابع ویتامین A می‌توان به سبزیجات برگ سبز، زرده تخم مرغ و کره اشاره نمود.

سرفه بعد از غذا

گاهی اوقات سرفه بعد از مصرف غذا رخ می‌دهد. این حالت معمولا در مبتلایان به آسم بیشتر مشاهده می‌شود و بعد از مصرف غذاهایی مانند تخم مرغ، سویا، ماهی و بادام زمینی به این حالت دچار می‌شوند. بهتر است این افراد از مصرف اینگونه غذاهای تحریک کننده خودداری کنند. گاهی اوقات در افراد مبتلا به رفلاکس مری و معده بعد از صرف غذاهای حجیم مشکل سرفه ایجاد می‌شود. در این مورد توصیه می‌شود که غذاها در حجم کمتر و دفعات بیشتر استفاده شوند.

ویتامین C

از آنجایی که علت اکثر سرفه‌ها سرماخوردگی می‌باشد، مصرف ویتامین C می‌تواند در کنترل آن نقش داشته باشد. این ویتامین یکی از مهم‌ترین آنتی‌اکسیدان‌ها می‌باشد که در کاهش خطر ذات‌الریه نقش مهمی‌ دارد، بنابراین مصرف غذاهای سرشار از ویتامی‍ن C در کنترل سرفه موثر است.
ویتامین C در کنترل سرفه‌های ناشی از آلرژی هم موثر می‌باشد و مصرف این ویتامین باعث بهبود علائم آلرژی می‌شود، زیرا ویتامین C دارای خاصیت آنتی‌هیستامینی می‌باشد. منابع مهم این ویتامین انواع مرکبات، فلفل و سیب زمینی می‌باشند.

روی

این عنصر معدنی اخیرا به داروهای ضد سرفه و شربت‌های گلو اضافه شده است. این عنصر نقش مهمی ‌در بهبود زخم و تقویت سیستم ایمنی دارد و در کاهش میزان ابتلا به سرماخوردگی بسیار موثر است.

توقف سرفه در کودکان

سرماخوردگی و آلرژی در کودکان منجر به بروز سرفه می‌شود. این سرفه‌ها در طول شب تشدید می‌شوند و اگر درمان نشوند، باعث دردهای قفسه سینه و یا زخم شدن گلو می‌گردند. برای آرام کردن سرفه کودکان باید از شربت‌های مخصوص ضد سرفه استفاده نمود. همچنین استفاده از دستگاه بخور برای مرطوب نگه داشتن هوا به آرام کردن سرفه کمک می‌نماید. دور نگه داشتن کودک از دود سیگار، آلودگی هوا وگرد و غبار که باعث تشدید سرفه می‌شوند، نیز مفید است.

منبع: ماهنامه دنیای تغذیه



:: بازدید از این مطلب : 601
|
امتیاز مطلب : 49
|
تعداد امتیازدهندگان : 14
|
مجموع امتیاز : 14
تاریخ انتشار : سه شنبه 2 خرداد 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : nahal

پوست سیب‌زمینی، سرشار از فیبر و دیگر مواد مغذی است. سیب زمینی‌، اصولا غذای مناسبی برای وعده‌های صبحانه، ناهار و شام محسوب می‌شود. سیب زمینی‌، غذای کم کالری بوده و سرشار از ویتامین C، ویتامین B و آهن است.
poost-sib-zamini1.jpg (400×266)

پوست سیب‌زمینی دارای مقادیر فراوانی فیبر و مواد مغذی حیاتی دیگر نیز هست. سیب‌زمینی‌ها دارای کالری کم و فاقد چربی و کلسترول هستند.

پوست یک سیب‌زمینی متوسط، حدود ۸ درصد از مقدار مجاز فیبر توصیه شده در روز را تامین می‌کند.

مقدار فیبر موجود در پوست سیب‌زمینی برابر با مقدار موجود فیبر در پاستای گندم، نان گندم کامل و دیگر محصولات گندم کامل است.

مصرف فیبر، ‌احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی و دیابت را کاهش می‌دهد.

مصرف فیبر، به کاهش کلسترول،‌ کنترل سطح قند خون و ایجاد احساس سیری در فرد و در نهایت کاهش وزن کمک خوبی می‌کند.

فیبرها با تقویت حرکت مواد موجود در سیستم هاضمه،‌ به عنوان ضد یبوست عمل می‌کنند. [فیبر و پیشگیری از یبوست]

یک سیب‌زمینی کامل با پوست حاوی ۴۵ درصد از مقدار مجاز روزانه ویتامین C است و پوست آن به تنهایی ۹ درصد از این مقدار مجاز را تشکیل می‌دهد.

تسکین و درمان زخم‌ها و جراحات از وظایف ویتامین C است که دارای مقدار فراوانی آنتی‌اکسیدان است که با سرطان مقابله می‌کند.

این ویتامین، به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند و با انواع بیماری‌ها مقابله می‌کند.

سیب‌زمینی با پوست منبع خوبی از ویتامین B و آهن نیز محسوب می‌شود.

www. chastoriesinlife.info

  •  



:: بازدید از این مطلب : 531
|
امتیاز مطلب : 64
|
تعداد امتیازدهندگان : 16
|
مجموع امتیاز : 16
تاریخ انتشار : سه شنبه 2 خرداد 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : nahal

سلامت نیوز: متخصصان معتقدند اگر هر روز یک موز در جیب خود داشته باشید هرگز بیمار نمی‌شوید. این میوه دارای خواص غذایی، پزشکی متعددی است که می‌تواند آن را به عنوان پزشک شخصی مطرح و نامگذاری کند. موز را شاید بتوان معجزه طبیعت دانست. موز فشار خون افرادی را که دارای فشار خون بالایی هستند پائین می‌آورد و خطر حملات قلبی را کاهش می‌دهد. موز بهبوددهنده زخم مزمن معده و کاهش دهنده کلسترول است.

 


زادگاه اولیه موز مناطق استوایی و گرمسیر است، البته در بلوچستان نیز این میوه را می‌کارند و محصول خوبی به دست می‌آورند. موز دارای انواع و اقسام گوناگونی است و نوع نامرغوب آن دارای هسته است. میوه موز در صورت رسیدن دارای عطری ملایم، خوش طعم، شیرین، نرم، بسیار مغذی و قدرت غذایی آن کمی ‌از سیب‌زمینی بیشتر است. میوه موز دارای ویتامین‌های A، B، C و۸۰ درصد قند است ولی از نظر مواد چربی، سلولز و کلسیم فقیر است و به همین دلیل افرادی که از این میوه بیش از حد استفاده می‌کنند مبتلا به اختلالات معده، سوء‌هاضمه و یبوست، کم‌خونی و ضعیف می‌شوند. در میوه رسیده موز مقدار زیادی پتاسیم، فیبر، منیزیم، مس و نشاسته وجود دارد. مبتلایان به آلبومین می‌توانند موز را همراه با غذاهای مناسب دیگر مصرف کنند و برای آنها بسیار مفید است.

دستگاه خون‌ساز
بعضی‌ها نسبت به میوه موز حساسیت دارند و پس از خوردن آن زبانشان ورم کرده و یا جوش می‌زنند بهتر است این اشخاص بعد از خوردن موز از یک میوه ترش یا آبلیمو استفاده کنند. موز یکی از میوه‌های خون‌ساز است و اشخاص ضعیف را چاق می‌کند. سرفه‌های خشک را آسان و سینه را نرم می‌‌کند. ضماد موز برای سوختگی مفید است و چنانچه بلافاصله به کار رود، از تاول زدن جلوگیری می‌‌کند. پاشیدن خاکستر پوست درخت موز برای بند آوردن خون و درمان زخم‌ها نافع است. افراد مسن و سردمزاج‌ بهتر است در خوردن موز زیاده‌روی نکنند و این میوه را به صورت ناشتا مصرف نکنند. جوشانده ریشه درخت موز ضد کرم است. پوست میوه موز از سمت داخل، جوهر را به خود می‌گیرد و در زمان‌های قدیم برای پاک کردن جوهر و مرکب از روی دست آن را به کار می‌بردند.

قلبی آرام
موز به افرادی که دارای فشار خون بالایی هستند کمک می‌کند، همچنین با آرام کردن قلب، خطر حملات قلبی را کاهش می‌دهد. موز بهبود دهنده زخم مزمن معده و کاهش دهنده کلسترول است. ماده معجزه‌آسای موجود در موز که سیستم گردش خون را تنظیم می‌کند، پتاسیم است و به دلیل داشتن پتاسیم زیاد، ضدسرطان و غذای خوبی است برای ماهیچه‌ها. تحقیقات نشان می‌دهد اثر موز بر زخم، بیشتر از داروهای گران‌قیمتی است که پزشکان تجویز می‌کنند. موز از نظر طب قدیم ایران معتدل و ‌تر است و خون را غلیظ می‌کند. موز میوه‌ای گرم و پرانرژی و از نظر ارزش غذایی برابر گوشت است، اما چربی و کلسیم کمتری دارد.

دشمن افسردگی
اکنون افسردگی یکی از مشکلات بشر است و با این‌که درمان‌های دارویی و بالینی در بهبود افسردگی نقش مؤثر خود را دارد، ثابت شده که بعضی درمان‏بر دانشمندان ثابت شده که این میوه می‏تواند افسردگی را مهار کند. موز یکی از منابع غنی تریپتوفان (یک نوع اسیدآمینه و پیش‌ساز پروتئین) است. تریپتوفان در بدن به سروتونین تبدیل می‌شود. این ماده یک ناقل عصبی است که باعث ایجاد آرامش می‌شود.

منبع: روزنامه ایران

  •  



:: بازدید از این مطلب : 973
|
امتیاز مطلب : 43
|
تعداد امتیازدهندگان : 13
|
مجموع امتیاز : 13
تاریخ انتشار : سه شنبه 1 خرداد 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : nahal

کبد (جگر) یکی از فعال ترین اندام های بدن تلقی می شود.

این عضو بر خلاف سایر اندام های بدن چون معده، روده ها، قلب و ماهیچه ها، هیچ جنبش و حرکتی ندارد و فعالیت هایش از نظر چشم پنهان است.

کبد که از نظر حجم، بزرگ ترین اندام داخلی بدن انسان محسوب می شود، وزنی در حدود ۱ تا ۱/۵ کیلوگرم دارد و فضای بالای شکم را اشغال کرده است.

کبد دست کم ۵۰۰ عمل شیمیایی متنوع و اساسی انجام می دهد.

این عضو حساس و مفید، دارای رگ خون رسان ویژه ای به نام ورید باب کبدی است که از طرف معده، روده ها و طحال می آید.

مواد تشکیل دهنده خون، بسیار غنی و سرشار از انرژی و ترکیبات بکر و دست نخورده به منظور تأمین نیازهای اندام های بدن است.

کبد، روی بیش تر مواد موجود در خون وارد شده به خود، پردازش و فعل و انفعالاتی انجام می دهد و گلوکز و مواد معدنی ای نظیر آهن و ویتامین هایی مانند B12 را ذخیره می کند. کبد هم چنین سم زدایی برخی مواد زیان بخش را انجام می دهد.



:: بازدید از این مطلب : 580
|
امتیاز مطلب : 50
|
تعداد امتیازدهندگان : 14
|
مجموع امتیاز : 14
تاریخ انتشار : دو شنبه 1 خرداد 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : nahal

سلامت نیوز : به میوه ای سرشار از ویتامین بوده که توصیه می کنیم با خاصیت های بیشتر آن آشنا شوید.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران،‌ به  برای درمان تورم‌های داخلی بدن و خشکی دهان مفید بوده و تقویت کننده قلب و نرم کننده سینه است.

“به” مقوی معده و دستگاه هاضمه است، باعث جلوگیری از خونریزی شده و ادرار آور است.

“به” بهترین و مفیدترین میوه برای مسلولین است و اثر مفیدی در بواسیر دارد.

“به ترش”، برای تنگی نفس و هضم غذا مفید است.

لعاب “به دانه” را روی زخم‌ها و سوختگی قرار دهید تا باعث شفای سریع آنها شود.

این میوه ضد تب بوده و در درمان جراحات گلو موثر است، اسهال خونی را درمان و سرفه را برطرف می‌کند.

همچنین “به” برای درمان تورم‌های داخلی بدن، خشکی دهان مفید بوده و برای التیام ترک پوست، آفتاب زدگی و بواسیر می‌توان از لعاب “به دانه” استفاده کرد.



:: بازدید از این مطلب : 601
|
امتیاز مطلب : 49
|
تعداد امتیازدهندگان : 14
|
مجموع امتیاز : 14
تاریخ انتشار : دو شنبه 1 خرداد 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : nahal

بر اساس نتایج یک پژوهش آمریکایی زنانی که به طور مرتب مرکباتی مثل پرتقال یا گریپ‌فروت می‌خورند کمتر در معرض خطر سکته‌ی مغزی قرار می‌گیرند. 

 

محققان آمریکایی به مدت ۱۴ سال روی ۶۹۶۲۲ بیمار بررسی‌هایی انجام داده و به این نتیجه رسیدند خانم‌هایی که مرکبات بیشتری مصرف می‌کنند کمتر در معرض سکته‌ی مغزی قرار می‌گیرند.

 

در این پژوهش از شرکت کننده های خواسته شد گزارشی از آنچه که مصرف می‌کنند و به ویژه اطلاعات دقیقی در خصوص مصرف میوه و سبزیجاتشان در اختیار پژوهشگران قرار دهند.

 

هدف از این پژوهش این بوده است که تأثیر فلاوونوئیدها را روی سلامت افراد ارزیابی کنند. فلاوونوئیدها موادی هستند که در میوه‌ها، سبزیجات و شکلات سیاه به میزان زیادی وجود دارند.

 

مطالعات نشان داد زن‌هایی که میزان زیادی پرتقال و گریپ‌فروت و همچنین آب این میوه‌ها را مصرف کرده‌اند به میزان ۱۹ درصد کمتر در معرض سکته‌ی مغزی قرار می‌گیرند.

 

دکتر آدن کاسیدی در این خصوص می‌گوید: «این بررسی‌ها نشان داد مصرف زیاد میوه و سبزیجات و به ویژه ویتامین C  با کاهش خطر سکته‌ی مغزی، رابطه‌ دارد.»

 

محققان معتقدند فلاوونوئیدها می‌توانند با بهبود عملکرد رگ‌های خونی و یا با اثرات ضدالتهابی خود یک عامل محافظتی برای بدن ایجاد کنند.

بررسی‌ها نشان داد مصرف زیاد میوه و سبزیجات و به ویژه ویتامین C با کاهش

خطر سکته‌ی مغزی، رابطه‌ دارد

 

 

این پژوهشگران ابراز امیدواری کرده‌اند این پژوهش جدید راهی برای شناخت هر چه بیشتر ارتباط بین مصرف مرکبات و کاهش حملات مغزی باشد.

 

 

آن‌ها به خانم‌ها توصیه می‌کنند که مصرف میوه و به خصوص مرکبات را بالا ببرند. به عقیده‌ی محققان مصرف خودِ میوه بهتر از آب آن‌هاست که حاوی میزان زیادی شکر افزوده است.

ترجمه: فاطمه مهدی پور



:: بازدید از این مطلب : 636
|
امتیاز مطلب : 55
|
تعداد امتیازدهندگان : 13
|
مجموع امتیاز : 13
تاریخ انتشار : دو شنبه 1 خرداد 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : nahal

ویتامین ها هر کدام دارای نقش بسیار مهمی در تامین سلامتی و شادابی بدن انسان دارند. در صورت نبود ویتامین ها بدن انسان به سرعت ضعیف شده و در مقابل بیماری ها آسیب پذیر می شود.در این مطلب قصد داریم تا شما را با یکی از مهمترین ویتامین ها آشنا کنیم.

خانواده ویتامین B یکی از مهمترین ویتامین های موجود است که دارای فواید زیادی برای بدن انسان است. این ویتامین به تقویت و افزایش سلامت پوست و مو انسان کمک کرده در عین حال در تقویت سلولها ، ماهیچه ها و سیستم متابولیسم در بدن انسان نیز نقش دارد. کمبود این ویتامین نیز می تواند به بروز بیماری های مختلفی منجر شود.در این مطلب قصد داریم تا شما را با اعضای خانواده ویتامین B آشنا کنیم.

ویتامین B1
این ویتامین که با اسم “تیامین” نیز شناخته می شود در گوشت قرمز ، میوه و سبزیجات و همچنین غلات وجود دارد بیشتر به تقویت سیستم عصبی بدن و همچنین جذب قند موجود در غذاها کمک می کند. در صورت کمبود این ویتامین شخص به مشکلاتی مثل تپش قلب ، احساس بی قراری ، نامنظم شدن ضربان قلب و و احساس ضعف و درد در پاهای خود دچار می شود.

ویتامین B2
این ویتامین که “ریبوفلاوین “نیز مشهور شده است یک نوع ویتامین همه کاره است که در فعال کردن ویتامین های B3 و B6 نیز موثر است.این ماد بیشتر در گوشت ، شیر و تخم مرغ موجود است و کمبود آن می تواند به ضعف در بینایی ، ایجاد زخم هایی بر روی لب و در داخل دهان و همچنین حساسیت شدید به نور منجر شود.

ویتامین B3
این ویتامین که به اسم “نیاسین “ نیز مشهور است مهمترین دلیل عدم ابتلاء انسان به بیماری خطرناک ” پلاگر” است. این ویتامین در موادی همچون قارچ، جگر ، ماهی تن و قزل آلا و مرغ موجود است.
ویتامین B5
این ویتامین به اسم ” اسید پانتوتنیک” نیز شناخته می شود و برای تقویت سیستم متابولیسم و جذب بهتر پروتئین ها و تقویت فعالیتهای هورمونی در بدن انسان نقش دارد. کمبود این ویتامین می تواند به خواب رفتگی در اندام بدن نیز منجر شود. این ویتامین بیشتر در دانه ها و غلات وجود دارد.

ویتامین B6
این ویتامین که به اسم “پریدوکسین” نیز شناخته می شود در تنظیم میزان پتاسیم و سدیم و همچنین تولید گلبولهای قرمز در بدن انسان نقش مهمی را ایفا می کند. این ویتامین در مواد غذایی همچون : تخمه آفتاب گردان ، جگر ، گوشت مرغ ، جگر و سیب زمینی یافت می شود. استفاده بیش از ۱۰۰۰ میلی گرم از این ویتامین در روز می تواند به آسیب دیدن سیستم عصبی منجر شود.

ویتامین B7
این ویتامین که با نام “بیوتین” نیز شناخته می شود به عنوان یک ماده موثر در نستز ویتامینهای B6 و B12 به کار می رود. این ویتامین همچنین در بحث متابولیسم اسیدهای چرب ، کربوهیدرات ها واسید های آمینه نقش مهمی را ایفا می کند. این ویتامین در غلات کامل ، جگر ، شیر و تخم مرغ یافت می شود. کمبود این ویتامین ممکن است به ریزش موهای شما منجر شود.

ویتامین B9
این ویتامین که با اسم ” فولیک اسید” نیز شناخته می شود یکی از مهمترین ویتامین های مورد نیاز بدن انسان است که در سلامتی سیستم عصبی ، سلولهای خونی ، جلوگیری از نقص های مادر زادی ، پوکی استخوان و سرطان نقش عمده ای را ایفا می کند.این ویتامین پر فایده در عدس ، جگر ، سبوس برنج ، بادام زمینی و اسفناج یافت می شود. کمبود این ویتامین می تواند به سردرد ، افسردگی ، تپش قلب ، کم طاقتی و کم خونی منجر شود.

ویتامین B12
ویتامین ب-۱۲ از ویتامین‌های مهم است و در ماهی، گوشت و لبنیات یافت می‌شود و در حفظ سلامت اهمیت بالایی دارد.این ویتامین که به «کوبالامین» نیز معروف است، از ویتامین‌های حل شونده در آب بوده و نقش مهمی در تقویت سیستم عصبی و ساخت گلبولهای قرمز و دی ان ای دارد. کمبود این ویتامین می تواند به بیماری هایی همچون کم خونی ، اختلالات عصبی و افسردگی منجر شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران



:: بازدید از این مطلب : 677
|
امتیاز مطلب : 49
|
تعداد امتیازدهندگان : 13
|
مجموع امتیاز : 13
تاریخ انتشار : دو شنبه 1 خرداد 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : nahal

اکثر محققان معتقدند افرادی که از افسردگی رنج می‌برند معمولاً با کمبود اسید فولیک، ویتامین B6 و B12  مواجه هستند.

 

 

افسردگی احساس ناخوشایندی است. زمانی که افسردگی بسیار حاد باشد لازم است که به پزشک مراجعه و دارو مصرف کنید. با این حال با افزایش مصرف برخی مواد غذایی می‌توان از دام افسردگی گریخت، علائم آن را بهبود داد و تأثیر داروهای ضدافسردگی را بالا برد. برای آشنایی با این مواد غذایی ضدافسردگی با ما همراه باشید.

 

 

مواد غذایی سرشار از امگا ۳ ها

در کشورهایی مثل ژاپن، تایوان و فنلاند که مردم، ماهی زیادی مصرف می‌کنند میزان افسردگی در بین آن‌ها نیز معمولاً خیلی پایین است. بر عکس در کشورهای دیگری که مصرف ماهی کم است مثل آمریکای شمالی و اروپا میزان ابتلا به افسردگی ۱۰ برابر بیشتر است. زنانی که به ندرت ماهی می‌خورند در مقایسه با زنانی که به طور مرتب از این ماده‌ی غذایی استفاده می‌کنند دو برابر بیشتر در معرض افسردگی قرار می‌گیرند.

برای پیشگیری از افسردگی، بدن روزانه به ۱ تا ۳ گرم امگا ۳ نیاز دارد. البته کمابیش غیرممکن به نظر می‌رسد که این میزان صرفاً از طریق مصرف مواد غذایی تأمین شود. برای شروع هفته ای دو مرتبه ماهی میل کنید. اگر ماهی دوست ندارید هر روز به ماست، غلات یا سالادهایتان یک قاشق چای‌خوری دانه‌ی کتان آسیاب شده اضافه کنید زیرا این ماده‌ی غذایی نیز سرشار از امگا ۳ است.

 

مواد غذایی سرشار از ویتامین B

اکثر محققان معتقدند افرادی که از افسردگی رنج می‌برند معمولاً با کمبود اسید فولیک، ویتامین B6 و B12 مواجه هستند.

محققان دانشگاه هاروارد در پژوهش‌های خود مشاهده کردند بین ۱۵ تا ۳۸ درصد افرادی که از افسردگی رنج می‌برند با کمبود اسید فولیک مواجه هستند. با وجود این که با قاطعیت نمی‌توان کمبود این ویتامین را دلیل اصلی افسردگی دانست اما مشخص شده است کمبود اسید فولیک درمان علائم این بیماری را به تأخیر بیندازد.

زنانی که به ندرت ماهی می‌خورند در مقایسه با زنانی که به طور مرتب از این ماده‌ی غذایی استفاده می‌کنند دو برابر بیشتر در معرض افسردگی قرار می‌گیرند

taghzie4.jpg (236×328)

 

زنانی که قرص‌های ضدبارداری یا داروهای هورمونی جایگزین استفاده می‌کنند بیشتر با کمبود ویتامین B6 مواجه می‌شوند. شاید به همین دلیل زنان دو برابر بیشتر از مردان در معرض افسردگی قرار می‌گیرند. علاوه بر این کمبود ویتامین B12 در بینگیاه‌خواران شایع‌تر است.

 

بدن انسان روزانه به ۱٫۳ تا ۱٫۵ میلی گرم ویتامین B6 نیاز دارد. مصرف ۱۰۰ گرم ماهی تن یا یک فنجان نخود این میزان را تأمین می‌کند.

نیاز روزانه به ویتامین ب ١٢، ۲٫۴ میکروگرم تخمین زده شده است. شما می‌توانید با مصرف گوشت یا تخم مرغ این میزان را تأمین کنید.

همچنین باید بدانید که روزانه به ۴۰۰ میلی گرم اسید فولیک نیاز دارید. برای تأمین این میزان کافی است که یک فنجان عدسپخته یا یک فنجان اسفناج پخته با یک لیوان آب پرتقال میل کنید. البته آووکادو نیز منبع فوق‌العاده‌ی اسیدفولیک محسوب می‌شود.

 

اسیدآمینه‌ها

تریپتوفان برای تولید سروتونین لازم است. سروتونین نروترانسمتوری است که خلق و خوی انسان را کنترل می‌کند. محققان انگلیسی مشاهده کردند که یک گرم تریپتوفان در روز خلق و خوی افراد را بهتر می‌کند.

گلوسیدهای ساده مثل قندها، نشاسته و مواد غذایی تهیه شده از آرد سفید میزان سروتونین را تحریک می‌کنند. اما همین مواد غذایی به سرعت میزان قند خون را بالا می‌برند که خیلی زود نیز پایین می‌آید. زمانی که گلیسمی پایین می‌آید خلق و خوی ما نیز دستخوش تغییراتی شده و بداخلاق‌تر می‌شویم

 

 

البته تأمین این میزان تریپتوفان از طریق مواد غذایی غیرممکن است. لازم است که روزانه به برنامه‌ی غذایی خود مواد غذایی سرشار از تریپتوفان مثل ماهی، شیر، خرما، شکلات سیاه اضافه کنید.

 

توصیه می‌کنیم گوشت بوقلمون میل کنید. این گوشت نه تنها منبع تریپتوفان است بلکه حاوی ویتامین B، آهن، سلنیوم وروی نیز می‌باشد که برای مغز مفید بوده و علائم افسردگی را بهبود می‌دهند.

 

گلوسیدهای پیچیده

گلوسیدها (کربوهیدرات ها) به طور غیرمستقیم به تولید سروتونین کمک می‌کنند. گلوسیدهای ساده مثل قندها، نشاسته و مواد غذایی تهیه شده از آرد سفید میزان سروتونین را تحریک می‌کنند. اما همین مواد غذایی به سرعت میزان قند خون را بالا می‌برند که خیلی زود نیز پایین می‌آید. زمانی که گلیسمی پایین می‌آید خلق و خوی ما نیز دستخوش تغییراتی شده و بداخلاق‌تر می‌شویم.

در عوض گلوسیدهای پیچیده مثل دانه های کامل (نان سبوس دار، پاستاهای تهیه شده از آرد کامل)، میوه، سبزیجات و حبوبات میزان سروتونین را تحریک کرده و بدون ایجاد تغییراتی در میزان قند خون، آن را در وضعیت مناسبی نگه می‌دارد. توصیه می‌کنیم هر روز بیش از ۷ واحد میوه و سبزیجات و غلات کامل میل کنید.

فاطمه مهدی پور



:: بازدید از این مطلب : 516
|
امتیاز مطلب : 31
|
تعداد امتیازدهندگان : 10
|
مجموع امتیاز : 10
تاریخ انتشار : دو شنبه 1 خرداد 1391 | نظرات ()