نوشته شده توسط : nahal

محافظت از پوست در برابر سرما و خشکی پوست

 
بسیاری از افراد در هوای سرد زمستان از خشکی پوست رنج می برند . آنها از خشکی پوست صورت ، دست ها ، و پاها شکایت دارند . حتی گاهی مشکل آنها فقط خشکی پوست نیست بلکه عوارضی است که این خشکی در پی دارد ، عوارضی مانند پوسته پوسته شدن ، زبری ، ترک های پوستی و یا حتی اگزما .
با شروع فصل سرما خشکی پوست نیز شایع تر می گردد
با شروع فصل سرما خشکی پوست نیز شایع تر می گردد

با شروع فصل سرما و امکان مواجهه افراد با مشکل خشکی پوست ، چند راه کار مفید در این زمینه پیشنهاد می گردد :

1 – بیشتر مرطوب کننده مصرف کنید
توجه داشته باشید که حتی اگر در سایر فصول از مرطوب کننده های پوست استفاده می کنید در فصول سرد سال باید از مرطوب کننده های قوی تری استفاده کنید . در فصول سرد سال مرطوب کننده هایی که پایه روغنی دارند نسبت به لوسیون ها مفید تر هستند . اما در انتخاب آنها دقت کنید زیرا همه روغن ها برای پوست صورت مناسب نیستند ، مرطوب کننده های حاوی روغن آووکادو یا روغن بادام معمولا مناسب و مفید هستند .
استفاده از مرطوب کننده های قوی دارای پایه روغنی برای پوست دست بسیار مفید است ، اما بعضی از مرطوب کننده های روغنی باعث بسته شدن منافذ طبیعی پوست صورت می شوند و به آن صدمه می زنند . برای انتخاب یک مرطوب کننده مناسب فصل زمستان بهتر است با پزشک یا داروساز مشاوره کنید .

از مرطوب کننده های پوستی استفاده نمایید
از مرطوب کننده های پوستی استفاده نمایید

2 – کرم ضد آفتاب را فراموش نکنید
شاید فکر کنید که استفاده از کرم ضد آفتاب فقط مختص روزهای گرم و آفتابی است اما این تصور کاملا نادرست است . 30 دقیقه قبل از خروج از منزل به صورت و دست های خود کرم ضد آفتاب بزنید و چنانچه برای مدت طولانی تری در فضای باز هستید حتما کرم ضد آفتاب را تجدید کنید .

3 – دستکش بپوشید
پوست پشت دست ها نسبت به پوست سایر نقاط بدن نازک تر است و غدد چربی کمتری دارد ، بنابراین لازم است همیشه ازکرم های مخصوص دست استفاده کنید ، مخصوصا در هوای سرد و خشک . سعی کنید در هوای آزاد از دستکش استفاده کنید . اگر در منطقه ای زندگی می کنید که هوا در آنجا بسیار سرد است و مجبورید دستکش پشمی استفاده کنید بهتر است ابتدا یک دستکش نازک نخی دستتان کنید و دستکش پشمی را روی آن بپوشید تا پشم به پوست دست شما آسیب نرساند .

از دستکش مناسب استفاده کنید
از دستکش مناسب استفاده کنید

4 – از پوشیدن دستکش و جوراب خیس خودداری کنید
گاهی اوقات به دلیل بارش برف یا باران جوراب یا دستکش شما خیس می شوند ، سعی کنید در سریعترین زمان ممکن آنها را تعویض کنید زیرا دستکش و جوراب خیس باعث ایجاد خشکی ، زخم و حتی ایجاد اگزما در دست ها و پاهای شما می گردد .

5 – از دستگاه های مرطوب کننده هوا استفاده کنید
سیستم های گرمایشی منازل و محل کار معمولا باعث خشکی هوا می گردند . خشکی هوا باعث آسیب به پوست می گردد ، بنابراین خوب است در منزل و محل کار از دستگاه های مرطوب کننده هوا استفاده کنیم . توجه کنید در شرایط معمولی چنانچه از دستگاه های بخور استفاده می کنید از بخور سرد استفاده کنید .

از دستگاه بخور سرد استفاده کنید
از دستگاه بخور سرد استفاده کنید

6 – به پاهای خود کرم بزنید
استفاده از یک لوسیون یا مرطوب کننده معمولی برای پا در تابستان خوب است اما در زمستان حتما لازم است از مرطوب کننده های خیلی قوی که حاوی گلیسیرین هستند استفاده کنید . بهتر است در زمستان از کرم های پا استفاده کنید زیرا این کرم ها علاوه بر اثر مرطوب کنندگی قوی حاوی موادی هستند که لایه مرده پوست پاشنه پا را از بین برده و پاها را مرطوب و زیبا نگه می دارند .

از لوسیون و مرطوب کننده پا استفاده کنید
از لوسیون و مرطوب کننده پا استفاده کنید

7 – اگر پوستی خشک دارید از لایه بردارها کمتر استفاده کنید
اگر پوست صورت شما خشک است سعی کنید از لایه بردارهای قوی ، ماسک ها و پاک کننده های حاوی الکل استفاده نکنید ، زیرا استفاده از آنها چربی پوست را کاهش می دهد و باعث خشکی بیشتر پوست می گردد . به جای استفاده از کرم های لایه بردار و ماسک ها و پاک کننده های الکلی می توانید از فوم های پاک کننده ملایم ، پاک کننده های فاقد الکل ، و ماسک های تمیز کننده آبرسان استفاده کنید .

8 – با آب خیلی داغ حمام نکنید
مسلما یک حمام آب داغ در هوای سرد بسیار دلچسب است ، اما خوب است بدانید که آب داغ باعث کاهش چربی و رطوبت طبیعی پوست شما می گردد و آن را خشک می کند . بهتر است به جای آب داغ از آب نسبتا گرم و ولرم استفاده کنید و زمان ماندن در حمام را به حداقل برسانید .

با آب داغ حمام نکنید
با آب داغ حمام نکنید

اگر هیچ کدام از این روش ها موثر نبود و پوست شما در هوای سرد همچنان خشک و ترک خورده و یا دچار اگزما بود برای جلوگیری از صدمه به پوست و ایجاد پیری زودرس حتما به یک متخصص پوست مراجعه کنید .

sksh3

منبع : داروکده



:: بازدید از این مطلب : 744
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 6 آبان 1394 | نظرات ()